Vedtak til tariffoppgjør 2018

Årets tariffoppgjør blir samordna. Det ble besluttet under LOs representantskapsmøte tirsdag. – Vi mener vi har funnet den beste løsningen for våre medlemmer, fastslår forbundsleder Jørn Eggum.

Sist oppdatert 27.02.2018 (kl. 21.18)

Forhandlingene under årets tariffoppgjør vil føres av LO, på vegne av alle forbund, deriblant Fellesforbundet. Bestemmelser i Industrioverenskomsten skal følges opp gjennom egne forhandlinger mellom Fellesforbundet og Norsk Industri, også i en eventuell mekling.

- Vi ser at våre hovedkrav innenfor både økt kjøpekraft og pensjon blir sentrale i årets tariffoppgjør, og er derfor fortrolig med at dette løftes opp på LO-nivå, slik at det blir gjeldende for alle forbund, sier Jørn Eggum. – Likevel vil vi sammen med Norsk Industri ha mandat til å selv forhandle om reise, kost og losji – en fanesak for oss, presiserer han.

- Derfor mener vi at oppgjørsformen som nå foreligger er til det beste for våre medlemmer, konkluderer Eggum.

Se Jørn Eggum forklare hovedtrekkene i årets tariffoppgjør:

Les hele LOs representantskaps vedtak her