- Vi trenger en storrengjøring i norsk arbeidsliv

– Vi må intensivere kampen mot sosial dumping og useriøsitet, sa Ap-leder Jonas Gahr Støre da han talte til Fellesforbundets landsmøte.

- De gangene Ap har gjort gode valg, har nøkkelen vært at LO-organiserte stemmer på Ap. Jeg har grunn til å tro at han er godt forberedt på at han kommer til å bli utfordret så det holder, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Støre var klar på at den norske modellen må hegnes om og at vi også må styrke bedriftsdemokratiet, da han talte til over 500 delegater på landsmøtet.

– Trygghet for arbeid og trygghet på arbeid. De som står aller svakest i samfunnet står også nederst i kjøpekraft. Tjenestepensjon fra første krone for alle, sa Ap-lederen til landsmøtet.

Partilederen ønsker strengere tiltak mot bemanningsbransjen. I tillegg utdypet Støre hvor viktig industrien er i klimakampen.
– Kan vi leve av å redde klimaet, spurte Støre, og svaret kom raskt, ja det kan vi! Det er Fellesforbundet som sitter med nøkkelen. Uten industrien kommer vi ikke til å lykkes i klimakampen, poengterte han.

På landsmøtes sjette og siste dag skal Fellesforbundet stemme over forbundets innstilling til EØS-avtalen og Støre kom med klar tale til delegatene:

– Det er ikke EØS-avtalen som må sies opp, det er regjeringen til Erna Solberg, sa han, men la likevel til: - Jeg har aldri vært imot å innhente mer kunnskap, dersom det er behov for det.