God stemning: Fellesforbundet og transportarbeidere møttes i Trøndelag

- Målet er et lykkelig ekteskap mellom Fellesforbundet og Norsk Transportarbeiderforbund, og det er jeg sikker på at vi skal få til, forsikret Fellesforbundets leder, Jørn Eggum, da tillitsvalgte og ansatte fra de to forbundenes Midt-Norge-avdelinger møttes i Stjørdal torsdag 21. februar.

Etter en kort presentasjonsrunde, gikk transportarbeidernes forbundsleder, Lars Johnsen, gjennom prosessen for en eventuell sammenslåing med Fellesforbundet.

- Målet er å løse de utfordringene som medlemmene våre står overfor, da er kampkraft viktig. Som del av Fellesforbundet vil vi få markant mer av den krafta, fastslo Johnsen.

Deltakerne fikk en grundig presentasjon av avtalen som nå ligger til grunn. I tillegg fikk de presentert alle detaljer vedrørende organisatorisk endring, kontingent og forsikringer.

Jørn Eggum understreket at Fellesforbundet har erfaring med liknende prosesser fra sammenslåing med flere forbund, sist med Hotell- og Restaurantarbeiderforbundet i 2007.

- Etter å ha startet denne prosessen, oppdaget vi raskt hvor like vi og transportarbeiderne er, vi har ganske lik oppbygning og, ikke minst, lik kultur, sa Eggum til forsamlingen på rundt førti deltakere fra region Midt-Norge.

I denne regionen har Fellesforbundet 19500 yrkesaktive medlemmer fordelt på 15 avdelinger, mens Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) har 2250 yrkesaktive medlemmer i tre avdelinger.

Det gjenstår nå to informasjonsmøter i rekken, i Drammen og Bodø.