Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Ber om innspill til nye læreplaner for yrkesfag

Arbeidet med nye læreplaner for alle fag har blitt lagt ut til en åpen innspillsrunde. - Dette er en fantastisk mulighet for våre tillitsvalgte og bedrifter til å ta del i utviklingen av fagene våre, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Per Skau.

Utdanningsdirektoratet har nå lagt ut skisser til nye læreplaner for alle fag på VG 2 og VG 3. Direktoratet ber nå om innspill på innholdet i de nye læreplanene, i en åpen innspillsrunde.

- Det gir muligheter til å påvirke innholdet i læreplanene og dermed for hva slags fagarbeidere vi vil få i årene som kommer. Dette er en mulighet man ikke bør la gå fra seg, sier Per Skau.

- I tillegg vil det være en god anledning for de lokale partene til å drøfte generelle kompetansespørsmål i bedriften, se på behovene for kompetanseutvikling og arbeide med utviklingen av bedriften for årene fremover, fortsetter han.

Fellesforbundet anbefaler de tillitsvalgte å gripe denne muligheten og ta initiativ overfor egen ledelse.

Direktoratet skriver på sine hjemmesider:

Vi har en åpen prosess når vi utvikler læreplaner og ønsker å involvere alle som er interessert i innholdet i opplæringen. Det betyr at du får lese tidlige skisser som læreplangruppene fortsatt jobber med. Vi ber om innspill underveis slik at læreplangruppene får bedre tid til å vurdere tilbakemeldingene og gjøre endringer.

Læreplanene sendes på offisiell høring i desember 2019. Vi fastsetter læreplanene i august  2020. For videregående opplæring gjelder en gradvis innføring av nye læreplaner hvor hovedprinsippet er at Vg1 gjelder fra høsten 2020, Vg2 og særløp fra 2021 og Vg3 fra 2022.

Velg utdanningsprogram:

Bygg- og anleggsteknikk