Fellesforbundet og Byggenæringens Landsforening (BNL) har utarbeidet kjøreregler for byggenæringen

Hensikten er å sette en stopper for en utbredt ukultur og sørge for at næringen passer i alle livsfaser uavhengig av kjønn.

Byggenæringen er en mannsdominert næring med under to prosent kvinnelige fagarbeidere på byggeplasser og opp mot 9 prosent totalt. – Fellesforbundet og BNL samarbeider om å få flere kvinner til å velge vår næring - både med å vise frem alle mulighetene, men også fjerne hindre på veien, sier Jon Sandnes, adm. dir. i BNL.

– Vi ønsker med disse kjørereglene å bidra til å bevisstgjøre både ledere og ansatte, som bidrar til at flere kvinner velger vår næring. Gjennom kjørereglene krever vi nulltoleranse mot trakassering og økt bevissthet rundt språkbruk, bilder, kalendere og annet, som kan oppleves støtende for ett kjønn, enten det er på arbeidsplassen eller i sosiale sammenhenger, sier Sandnes videre.

– Vi har fått tydelige signaler fra kvinner i næringen om at det er behov for en slik bevisstgjøring. Vi må røske opp i en ukultur som fortsatt dessverre er gjeldende på mange byggeplasser, sier Hege Espe, forbundssekretær i Fellesforbundet.

Samtidig ønsker vi at bedriftene skal bidra til tilrettelegging for ansatte med omsorg for barn, både menn og kvinner, og sørge for tilfredsstillende garderobe- og toalettforhold.

– Et arbeidsmiljø som oppleves tøft for kvinner, vil oftest oppleves som tøft for menn også, avslutter Espe.

Les kjørereglene her