Sammenslåing: Samarbeid lønner seg

- Vi har veldig mye til felles med Fellesforbundet, sa forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Johnsen, til forsamlingen i Drammen.

På Folket Hus i Drammen ble tillitsvalgte og ansatte fra de to forbundene i ADK Sør-Øst, som omfatter Buskerud, Vestfold og Telemark, grundig informert av forbundslederne Jørn Eggum fra Fellesforbundet og Lars Johnsen fra Norsk Transportarbeiderforbund (NTF). Det var god dialog mellom forbundene med mange innspill og spørsmål om både stort og smått angående den mulige sammenslåingen mellom NTF og Fellesforbundet.

-Verden endrer seg, fortere og fortere. Vi må samle oss og få en styrket samferdselssektor. Det er utrolig viktig for samfunnet, sa Johnsen.

- Vi møter et stadig tøffere arbeidsliv og vi har mange av de samme utfordringene. En større organisasjon vil lettere kunne håndtere disse utfordringene, sa Eggum.

Fellesforbundet er det største fagforbundet i privat sektor. Vi har omtrent 140.000 medlemmer og organiserer innen industrien, byggebransjen, hotell- og restaurant og innen bilbransjen i tillegg til flere andre i privat sektor. Fellesforbundet er det nest største forbundet i LO.

Norsk Transportarbeiderforbund organiserer rundt 20 000 medlemmer innen transport og logistikk fordelt på 20 fagforeninger over hele landet. NTF er også tilsluttet LO.

Foreløpig siste informasjonsmøte holdes i Bodø 6. mars.