Lønnsoppgjør 2019: Enighet på overtid

Tretten timer etter meklingsfristen var gått ut ved midnatt ble det enighet mellom LO og NHO i årets lønnsoppgjør. Dermed blir ikke 12 000 av Fellesforbundets medlemmer tatt ut i streik.

- Dette har vært en tøff runde, men vi har presset på for å sikre bedre lønn til alle våre medlemmer og et ekstra løft for de som tjener minst, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

- I forhandlingene har vi vært tydelige på at oppgangstider i norsk næringsliv skal gjenspeiles i bedre privatøkonomi for våre folk. Det har vi nå klart ved et generelt tillegg på kr. 2,50, fortsetter han.

- I fagbevegelsen har vi alltid et mål om å utjevne forskjeller og løfte i flokk. Lavlønnstillegget på to kroner er svært viktig. Dette kommer oppå det generelle tillegget. Et godt eksempel er dyktige ansatte i hotell- og restaurantbransjen som får et løft, avslutter han.

Disse overenskomstene får lavlønnstillegg:

• Industrioverenskomsten Teko
  • AMB-overenskomsten
  • Bokbinderoverenskomsten
  • Landforpleiningsavtalen
  • Riksavtalen (hotell, restaurant og catering)
  • Jordbruk og gartneri
  • Overenskomsten for bilutleie

Les mer om oppgjøret på LO sine sider.