Norske Skog Saugbrugs får full CO2-kompensasjon: - Endelig skjønner regjeringen poenget

Klima- og miljødepartementet har i dag vedtatt at Saugbrugs skal gis kompensasjon fullt ut, etter at Saugbrugs ba departementet vurdere grunnlaget for reduksjonen på nytt for årene 2018-2020. Fellesforbundet roser regjeringen for at de endelig har valgt å gi en av verdens mest miljøvennlige papirfabrikker støtte.

- Vi har jobbet hardt for dette lenge, gjennom mange utfordrende år i treforedlingsindustrien. Dette er rett og slett en gledens dag, fastslår hovedtillitsvalgt i Fellesforbundet ved Norske Skog Saugbrugs, Paul Kristiansen. - Nå har vi fått mer ressurser slik at vi kan satse på flere produkter som øker vår konkurransekraft med grønn teknologi.

- Vi håper dette blir startskuddet til regjeringen for å trappe opp satsingen på skogsindustrien spesielt og fastlandsindustrien generelt, sier forbundsleder Jørn Eggum.

- Ved å gi full kompensasjon gjør vi det enklere for Saugbrugs å hevde seg som en grønn bedrift. Saugbrugs har med hjelp fra Enova gjort store investeringer i miljøvennlig teknologi de senere årene, og er en bedrift som viser vei i det grønne skiftet, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) i en pressemelding.

Dette betyr at Saugbrugs vil få ekstra utbetalinger på ca 31 mill kroner i 2019, ca 82,5 mill kroner i 2020 og estimert 120 mill kroner i 2021, ifølge regjeringen.no.

Norske Skog Saugbrugs AS har mottatt redusert CO2-kompensasjon siden 2013. CO2-kompensasjon er støtte til konkurranseutsatt industri som trenger mye strøm. EUs klimakvotesystem har ført til økte strømpriser i Europa, inkludert Norge. CO2-kompensasjon skal motvirke såkalt karbonlekkasje, det vil si at industri flytter ut av Europa til land som har billigere strøm fordi de har en mindre ambisiøs klimapolitikk.