Streik: Foodora nekter de ansatte tariffavtale

102 ansatte i Foodora blir tatt ut i streik fra i morgen, tirsdag. - Vi har fremmet krav om tariffavtale på vegne av våre medlemmer. Det er svært spesielt at et selskap som tar mål av seg å være en seriøs aktør nekter ansatte denne rettigheten, sier leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.

- En tariffavtale sikrer lønn og andre rettigheter for vanlige arbeidsfolk. Når en arbeidsgiver avviser krav om regulerte lønns- og arbeidsvilkår blir det fort konflikt, fortsetter Eggum.

Eggum understreker at streiken er svært viktig, da den griper inn i det som gjerne kalles plattformøkonomi.

Arbeidstakere skal ha ei lønn å leve av uavhengig av hvordan arbeidsgiver er skrudd sammen. 160 000 medlemmer i Fellesforbundet støtter Foodora-syklistene. Vi har kjempet før, og vi vinner frem, avslutter han.

- Bedriften fremstiller det som at en tariffavtale er noe som ikke kommer syklistene til gode, mens dette er noe syklistene selv vil ha. Avtalen syklistene krever er tilpasset våre behov, men ledelsen avviser å forhandle om de konkrete vilkårene, sier klubbleder Espen Utne Landgraff.