Felles 1. mai på nett

I år samler vi hele landet til felles 1. mai-feiring på nett. Sendingen begynner klokken 11.00.

I år blir det 1. mai uten store folkeansamlinger ute. Men selv om vi holder avstand, skal vi også holde sammen. Sammen med LO inviterer Fellesforbundet til felles digital 1. mai-feiring.

Følg sendingen på Facebook

Forbundsleder Jørn Eggum holder tale, Sigurd Sele og Johannes Winther Farstad spiller arbeidersanger og vi skal gå i virtuelt 1. mai-tog.

Se hele sendingen på Fellesforbundets Facebook-side

Sendingen begynner fredag 1. mai klokken 11. Trykk på knappen "Få påminnelse" allerede nå. Du kan se sendingen her om du ikke har facebook-konto.

Jørn Eggums 1.mai-tale

Program for dagen

På grunn av teknisk feil hos LO er det noen forskyvninger i programmet.

11.00 - Åpning og kulturinnslag
v/ programlederne Liv Gulbrandsen og Erik Aasheim. Kulturinnslag v/ Ole Paus. LO-advokatene svarer på spørsmål.

11.20 - Historisk tilbakeblikk
Hva har 1. maidagen betydd gjennom tidene? Gjest i studio: Gro Røde. Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek.

11.30 - Thorbjørn Berntsen lager miniparole
Tidligere miljøvernminister og faglig tillitsvalgt, Thorbjørn Berntsen, lager miniparole.

11.34 - Kransenedleggelse med appell
Kransenedleggelse ved Martin Tranmæls gravsted på Vår Frelsers gravlund.

11.45 - Utøya
1. mai markering på Utøya. Tonje Brenna i studio.

12.00 - Appell ved LO-leder Hans-Christian Gabrielsen
AP-leder Jonas Gahr Støre og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen er gjester i studio. Appell v/LO-leder Hans Christian Gabrielsen Kulturelt innslag: There Is Power in a Union

12.18 - Appell ved Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre
Tidligere statsminister, Gro Harlem Brundtland, lager miniparole. Appell ved Ap-leder Jonas Gahr Støre. Poing med Maja S. K. Ratkje.

13.00 - AUF-leder Ina Libak lager miniparole
AUF-leder Ina Libak lager miniparole. Fri Fagbevegelse i studio

13.04 - Internasjonalt engasjement
Gjest Trine Lise Sundnes, leder for LOs internasjonale avdeling. Internasjonal appell v/Barbara Figueroa Sandoval, leder for LO i Chile og vinner av Arthur Svenssonprisen 2020. Henriette Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp, lager miniparole.

13.04 - Sosialistisk kor
Sosialistisk kor synger.

13.20 - Appell ved SV-leder Audun Lysbakken
Appell ved SV-leder Audun Lysbakken. Tidligere finansminister og leder av SV, Kristin Halvorsen, lager miniparole. Kulturinnslag. Audun Lysbakken i studio.

13.40 - Appell ved leder i Rødt, Bjørnar Moxnes
Appell ved Bjørnar Moxnes. Kulturinnslag ved Maja S. K. Ratkje

13.43 - Vi går i tog!
Intervju med leder for LO i Oslo, Ingunn Gjerstad, og John Peder Denstad, leder LO i Trondheim, initiativtakere for årets digitale 1. mai-tog arrangert av LOs lokalorganisasjoner. Internasjonalen v/Sosialistisk kor.

Gå i tog på nett

14.00 - Konsert
Sigurd Sele og Johannes Winther Farstad holder minikonsert. Gamle og nye arbeidersanger.

19.00 - Sound of Solidarity
Solidaritetskonsert fra Norsk Folkehjelps solidaritetsungdom.

Norsk Folkehjelps 1. mai-aksjon

1mai2020folkehjelp.jpg

Vi står i en global pandemi som truer folks helse og liv over hele verden. I mange land utnytter imidlertid myndighetene situasjonen til å kontrollere egen befolkning langt ut over det som har med smittevern å gjøre.

Støtt kampen for demokrati og retten til å organisere seg - også under koronakrisen!

Gi ditt bidrag på Facebook