Anmelder Hurtigruten

Fellesforbundet og Sjømannsforbundet går til anmeldelse av Hurtigruten for brudd på Utlendingsloven og NIS-loven.

Hurtigruten skrog sett fra siden
Foto: Mostphotos / Eugene Sergeev

Det har kommet fram at Hurtigruten bruker et av sine ekspedisjonsskip som hotellskip på Vestlandet. Skipet skal egentlig gå i internasjonal skipsfart.

Fellesforbundet og Sjømannsforbundet mener dette er i strid med NIS-loven (lov om internasjonalt skipsregister), da skipet ikke er i trafikk og ikke anløper utenlandske havner, samt i strid med Utlendingsloven.

Fagforbundene har derfor levert en formell anmeldelse til Møre og Romsdal politidistrikt.

– Det er viktig politiet tar tak i dette så snart som mulig. Dette er rett og slett forkastelig oppførsel fra Hurtigrutens side, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

En betydelig andel av mannskapet på Fridtjof Nansen er utenlandsk og fra såkalte tredjeland. Sjøfolkene kom til Norge for å jobbe internasjonalt, mens Hurtigruten har omdisponert dem til innenlandsk arbeid.

Rapporter som har kommet ut, viser at mannskapet som nå jobber ved kai i Hellesylt tjener ned i 29 kroner timen.

Fellesforbundet og Sjømannsforbundet mener sjøfolkene ombord er i god tro, og at lovbruddene er ene og alene Hurtigrutens ansvar.

– Synderen her er bedriften med sin grådighet, ikke arbedsfolkene fra Filippinene, sier Eggum.