Brudd på Schenker

To forhandlinger på havn og spedisjon er i mål, mens Schenkeroverenskomsten går til mekling.

Containere på havna
Foto: John Trygve Tollefsen

Tirsdag kveld 1. september ble det klart at det ble brudd i forhandlingene om Schenkeroverenskomsten. Dette er en bedriftsavtale for ansatte i Schenker.

– Schenker har et etterslep i forhold til speditøroverenskomsten. Bedriften er her ikke villig til å nærme seg en likebehandling, sier Terje Samuelsen i Fellesforbundets tariffavdeling.

Det er dermed klart for mekling mellom Fellesforbundet og NHO Logistikk og Transport på denne avtalen i høst.

Det er meldt plassoppsigelse for samtlige NHO-bedrifter bundet av overenskomsten. Til sammen er 429 medlemmer omfattet.

Havn og speditør kom i mål

Speditøroverenskomsten kom derimot partene til enighet. Der foreligger nå et forhandlingsresultat som skal sendes ut til medlemmene.

Også på Havne- og terminaloverenskomsten kom Fellesforbundet og NHO Logistikk og Transport til enighet gjennom forhandlinger.

På begge disse avtalene ligger det reguleringsbestemmelser som sikrer lønnsutviklingen. I tillegg fikk Fellesforbundet gjennomslag for krav fra frontfaget, som likebehandling ved forskuttering av sykepenger og enighet om mer aktivt likestillingsarbeid.

– Utfra reguleringsbestemmelsen og frontfagets generelle tillegg, er vi fornøyd med utkommet av disse to forhandlingene, sier Samuelsen.

Les mye mer om saken hos Fri fagbevegelse.

Under ligger enighetsprotokoll fra forhandlingene på Havne- og terminal- og Speditøroverenskomsten. Vi oppdaterer med stemmemateriell når dette foreligger.

Resultat og stemmemateriell