Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Forberedt på tøft oppgjør

Jørn Eggum er klar til kamp i høstens lønnsoppgjør. – Vi skal sikre kjøpekraften og sikre trygge, faste jobber, sier Fellesforbundets leder.

Jørn Eggum fotografert i Oslo 28. januar 2020.
– Vi har forhandlet i krevende situasjoner før, og vi skal klare det i år også, fastslår Jørn Eggum. Foto: John Trygve Tollefsen

Tariffoppgjøret sparkes i gang mandag, etter å ha blitt utsatt siden mars på grunn av koronasituasjonen. Først ut er Fellesforbundet og Norsk Industri, som forhandler om tariffavtale for industrien, Industrioverenskomsten.

– Dette blir et tøft oppgjør, men vi skal stå på dag og natt for våre medlemmer og for norske arbeidstakere. Vi skal kjempe for at folk får en rettferdig del av verdiskapinga og for et godt og organisert arbeidsliv, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

Avviser nulloppgjør

Arbeidsgiverorganisasjonen NHO har hevdet at årets oppgjør må bli et «nulloppgjør», uten lønnstillegg til norske arbeidstakere. Dette avviser Eggum på det sterkeste.

– Vi må selvfølgelig sikre kjøpekrafta til norske arbeidstakere. Mens noen bransjer nå opplever utfordringer, går andre bransjer så det griner. Vi må sikre at arbeidstakerne får sin del av verdiskapinga, og at ikke kapitaleierne stikker av med hele kaka, sier han.

Lederen av Fellesforbundet mener det også må være et rettferdig oppgjør som ivaretar de lavtlønte spesielt.

– De som har tatt den største støyten og som sitter nederst ved bordet, skal ikke komme dårligere ut av lønnsoppgjøret. Det er snakk om omfordeling og grunnleggende solidaritet.

Frontfaget leder an

Resultatene av disse forhandlingene vil legge rammene for de øvrige forhandlingene innenfor andre bransjer og andre tariffavtaler utover høsten. Denne måten å forhandle på sikrer lønnsoppgjør som norsk økonomi tåler.

Derfor kalles industrien for frontfaget, det som går i front i lønnsoppgjøret, og derfor er disse forhandlingene viktige for alle norske arbeidstakere. Påstander om at det er uansvarlig å kreve mer lønn, fnyser Eggum av.

– Fellesforbundet er opptatt av å sikre arbeidsplassene og har aldri forhandla ansatte ut av fabrikkporten. Vi har alltid vært ansvarlige. Vi kommer ikke til å slutte med det når samfunnet er rammet av koronakrisen. Denne situasjonen har samtidig synliggjort hvor viktig jobb våre folk gjør, enten det er knyttet til transport, reiseliv, industri eller andre sektorer.

Den norske modellen med kollektive forhandlinger mellom arbeidstakerne og arbeidsgiverne er spesielt godt egnet i krisetider, mener Eggum.

­– Arbeidsgiverne har felles interesse med oss i å skape et sterkt og konkurransedyktig næringsliv. Da må vi sørge for løsninger som gir oss produktivitet, lønnsomhet, mer kompetanse og god rekruttering, sier Jørn Eggum.

200120-Aibel-je-hcg-0064.jpg
Frontfagsoppgjør: Konkurranseutsatt norsk industri setter rammene for lønnsoppgjøret. – Vi er alltid ansvarlige, slår Eggum fast.

Ikke bare lønn

Forbundslederen understreker at det ikke bare er lønn som skal forhandles. Tariffavtalene regulerer spillereglene i arbeidslivet, og det er fire år siden sist disse avtalene ble gjennomgått.

– Det er viktig å holde avtalene oppdatert. Her har Norsk Industri og Fellesforbundet gjort et stort felles arbeid som danner grunnlag for forhandlingene om Industrioverenskomsten, sier Eggum.

Oppryddingen i tariffavtalene bør også sikre færre konflikter mellom partene.

– Vi ser også at vi må klarlegge tydeligere hvordan bestemmelser skal tolkes, så vi ikke ender opp med å ta til arbeidsretten som kunne vært løst lokalt. Her kan vi rette opp mye gjennom dialog og forhandlinger.

Et av kravene som ikke koster penger, er en likebehandling av hvordan sykepenger utbetales.

– Vi har fortsatt bedrifter hvor kontorarbeiderne får sykepenger forskuttert av bedriften, mens de som jobber i produksjonen må gå rett på Nav. Denne forskjellsbehandlingen vil vi til livs i tarifforhandlingene, sier forbundslederen.

Useriøst av NHO

Det vakte stor oppsikt da NHOs representantskap i slutten av juni vedtok en helt ny forhandlingsposisjon før lønnsoppgjøret. Her avviser NHO ikke bare lønnstillegg, men sier nei til alle endringer i tariffavtalene.

– Helt useriøst, sier Jørn Eggum.

LOs representantskap vedtok i februar fullmakter for Fellesforbundets forhandlinger med Norsk Industri. Forbundslederen mener fullmakten fra LO står seg godt.

– Det er det samme oppdraget som gjelder nå. Vi skal oppdatere avtaler, sikre trygge faste jobber og sikre kjøpekraften.

Selv med et krevende bakteppe med koronasituasjonen, tror ikke Eggum dette blir et spesielt oppgjør.

– Hvert eneste oppgjør er tøft. Vi har forhandlet i krevende situasjoner før, og vi skal klare det i år også. Jeg forventer at selve forhandlingene vil gå som normalt, sier Jørn Eggum, og legger til:

– Men vi får ingenting gratis. Man må kreve, være hard og stå samlet bak kravene.