Klar melding til Ap

Tillitsvalgte fra industrien hadde mange innspill til Arbeiderpartiets partiprogram. Jonas Gahr Støre mener industrien er en viktig del av løsningen på klimakrisen.

Det var over 70 påmeldte da tillitsvalgte i Fellesforbundet møtte sentrale politikere fra Arbeiderpartiet til industrikonferanse i Bergen sist mandag.

I fjor var det mange industriarbeidere som lurte på om Ap hadde glemt industrien i jakten på miljøvelgerne. Det ønsker Jonas Gahr Støre å avkrefte. Ap-lederen mener det ikke er noen motsetning mellom industriutvikling og det å nå klimamålene.

– Arbeiderpartiet ser industrien som en stor del av løsningen på klimautfordringene. Det er der kompetansen ligger, sier han.

Lytter til de tillitsvalgte

Støre leder arbeidet med å lage ny politikk for Arbeiderpartiet fram mot stortingsvalget i 2021. Han er glad for de klare tilbakemeldingene fra Fellesforbundet.

– Dette er folk som virkelig har erfaring fra industrien. De representerer mange klubber. Det er øyne og ører som skal til for å skape ny politikk, sier Støre.

– Jeg er her for å lytte, og får direkte innspill fra indistriarbeidsplassens hverdag.

Faglig-politisk samarbeid

Fellesforbundets nestleder Steinar Krogstad har ambisjoner for å styrke det faglig-politiske samarbeidet mellom Fellesforbundet og Arbeiderpartiet.

– Vi ønsker å bedre forholdet mellom Ap og Fellesforbundet og få satt samarbeidet ordentlig på dagsorden. På denne konferansen skal vi komme fram til gode forslag som partiet kan gjennomføre, sier han.

200217-Faglig-poltitisk-industrikonferanse-0012.jpg
Tydelig: Nestleder Steinar Krogstad i Fellesforbundet oppfordret de tillitsvalgte til å gi klare tilbakmeldinger.

Fellesforbundets nestleder understreker hvor viktig industrien er for å styrke norsk økonomi.

– Jeg vil tro det kommer mange innspill for å løfte industrien og industriarbeidsplasser høyere på dagsorden, sier Krogstad.

Støre dette samarbeidet er svært viktig.

– I de landene hvor fagbegelsen og de sosialdemokratiske partiene går hver til sitt, taper begge på det. Vi vil gå tettere på, lytte mer og ha bedre kontakt, sier han.

Mange sider med innspill

Etter innledninger fra Krogstad og Støre var det tid for gruppearbeid. Hver gruppe leverte flere sider med innspill som sendes rett til Arbeiderpartiets programkomité.

Aps nye nestleder Bjørnar Skjæran fra industrifylket Nordland oppsummerte gruppearbeidet. Han lovet at Fellesforbundet ville sette preg på Aps neste partiprogram.

200217-Faglig-poltitisk-industrikonferanse-0061.jpg
Noterte flittig: Nestleder Bjørnar Skjæran og partileder Jonas Gahr Støre noterte ned innspill fra Fellesforbundets tillitsvalgte.

Fellesforbundets Steinar Krogstad trakk fram tidligere Ap-leder Reiulf Steen i sin oppsummering av konferansen. Han viste til at Steen på 70-tallet mente partiet måtte breie seg ut, også til akademikerne.

– Vi kan jo slå fast at den strategien lykkes. Nå kan vi kanskje si at det er vi i Fellesforbundet som må sørge for at Ap igjen breier seg ut, og på ny lager god politikk for industriarbeiderne, sier Krogstad og legger til:

– Nå har våre tillitsvalgte gitt veldig tydelig beskjed om hva som må på plass i Aps politikk, slik at de igjen kan mobilisere blant våre medlemmer på en bedre måte enn de har gjort de siste årene.

200217-Faglig-poltitisk-industrikonferanse-0122.jpg
Gruppearbeid: Tillitsvalgte fra Fellesforbundet og politikere fra Ap diskuterte ny industripolitikk. Forslagene går rett til Arbeiderpartiets programkomite.

Les kommentar fra konferansen i Bergens Tidende.