Fellesforbundet gir 100 000 til Norsk Folkehjelp

Frivillige fra Norsk Folkehjelp bidrar til redningsarbeidet etter raset i Gjerdrum. – Enormt viktig å støtte dette arbeidet, sier Fellesforbundets leder.

Beredskapsambulanser fra Norsk Folkehjelp
Norsk Folkehjelp stiller med over 50 mannskaper og ni beredskapsambulanser ved det katastrofale leireraset i Gjerdrum. Foto: Norsk folkehjelp

I morgentimene 30. desember ble Gjerdrum rammet av et katastrofalt kvikkleireras. Flere er fortsatt savnet etter raset. Norsk Folkehjelp mobiliserte umiddelbart frivillige som bidrar i redningsarbeidet i Gjerdrum.

Starter giverstafett

Fellesforbundets forbundsstyre har nyttårsaften vedtatt en ekstra støtte på 100 000 kroner til Norsk Folkehjelps arbeid. Norsk Folkehjelp er arbeiderbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon.

– Nok en gang ser vi hvor viktig Norsk Folkehjelp er i beredskapsarbeidet i Norge. Fellesforbundet ønsker derfor å gi denne ekstra støtten til Norsk Folkehjelp nå, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

Eggum oppfordrer de andre forbundene i LO-familien til å være med på en giverstafett.

– Slik kan vi sammen bidra til at Norsk Folkehjelp har ressursene som trengs i denne akutte situasjonen.

200128-Jørn-Eggum-Oslo-01.jpg
Fellesforbundets leder Jørn Eggum vil starte en giverstafett for Norsk Folkehjelp. – Nå oppfordrer vi de andre LO-forbundene til å være med, sier Eggum.

Stor innsats fra Norsk Folkehjelp

Norsk Folkehjelp stiller med over 50 mannskaper, og i tillegg har ni beredskapsambulanser og flere ATV-er vært med i redningsarbeidet. De har blant annet bidratt til å evakuere beboere fra et sykehjem i skredområdet, skriver Norsk Folkehjelp på sin nettside.

– Vi har også tatt imot evakuerte på mottakssenteret her i Gjerdrum og delt ut mat, pledd og munnbind til de evakuerte. Dette har vi gjort i godt samarbeid med andre frivillige organisasjoner, sier Tomas Muribø, som var operativ leder for Norsk Folkehjelp på stedet onsdag.

Det er for farlig å bevege seg inn i skredområdet, så de frivilliges oppgaver har hovedsakelig vært å bidra med evakuering og å ta hånd om de evakuerte.

– Vi har også rigget to telt i området, hvorav ett med varme, som nå står klare til bruk ved behov, sier Muribø.

norsk folkehjelp beredskapsambulanse.jpg
Norsk Folkehjelp var tidlig på plass med mannskaper og beredskapsambulanser. Foto: Norsk Folkehjelp

– Kommer veldig godt med

– Disse pengene vil komme veldig godt med, sier generalsekretær i Norsk Folkehjelp Henriette Westhrin.

Hun sier katastrofen på Gjerdrum har gitt oss et grusomt frampek på hva vi som venter oss i årene som kommer. Klimaendringene skaper mer ekstremvær, og skred og flom vil ramme oss oftere.

– Hele lokalsamfunn vil trenge krisehjelp på en helt annen måte enn hva vi har vært vant til tidligere. Norsk Folkehjelp, som en sentral aktør i den frivillige beredskapen over hele landet, og bygger kontinuerlig kompetanse for best mulig å kunne bidra ved slike ulykker, sier Westhrin.

Norsk Folkehjelps omfattende beredskapsarbeid krever store ressurser. Generalsekretæren forteller at det nok å bruke penger på.

– Mannskaper som bruker fritida si på å skape trygghet for fellesskapet, må selv være trygge når de rykker ut. Det trengs investeringer til hjelmer og annet sikkerhetsutstyr, og vi må ha kjøretøy og båter som kan ta oss til steder der veier er borte, sier Westhrin og legger til:

– Vi trenger flere nettbrett for å kunne videreføre vår digitale satsing, og vi trenger å bygge kompetanse slik at våre mannskaper møter godt forberedt når krisen rammer.

200525 Eggum og Westhrin
Generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Henriette Westhrin sier pengene kommer godt med.

Slik kan du bidra

Norsk Folkehjelp gjør en stor jobb for beredskap over hele landet hele året.  Dersom du ønsker å bidra til arbeidet kan du gjøre det på Norsk Folkehjelps nettside:

Gi din støtte til Norsk Folkehjelp