Fellesforbundets sykepengekrav

Mange av våre arbeidsfolk må selv ordne sykepengene. Det må det bli slutt på.

Mann på krykker i egen stue
Foto: Mostphotos

Et av Fellesforbundets krav i dette lønnsoppgjøret, er at arbeidsgiver forskutterer lønn til sykemeldte ansatte. For mange i typiske «kontoryrker» fremstår dette som et rart krav. Hva betyr det egentlig?

Hva er forskuttering?

Når du blir sykemeldt, er det arbeidsgiver som betaler lønna di de første 16 dagene. Deretter tar staten, altså NAV, over ansvaret.

Mange ansatte slipper å tenke noe på dette. De får lønna si av arbeidsgiver som vanlig, mens arbeidsgiver krever penger tilbake fra NAV. Det betyr at arbeidsgiver forskutterer sykepengene.

Blant våre medlemmer er det mange som ikke får forskuttert sykepengene.

Det er to grunner til at vi ønsker at disse medlemmene får forskuttert sykepengene:

Forutsigbarhet

• De fleste har organisert seg rundt lønningsdatoen. Faste trekk, som hus- og billån, barnehage og SFO går ut når lønna kommer inn.
  • De som søker sykepenger av NAV har ikke denne forutsigbarheten. I noen fylker tar det flere uker å behandle søknaden. For noen går det enda lenger tid
  • Det sier seg selv at en måned uten at lønna kommer på konto, gir store utfordringer.

Rettferdighet

• På mange arbeidsplasser forskutterer arbeidsgiver sykepenger for noen, men ikke for alle ansatte. En slik forskjellsbehandling er urettferdig. Det må vi få slutt på.

Kravet vårt på sykepenger handler om at bedriften, med sine muskler både økonomisk og administrativt, løfter det som kan være en tung bør av skuldrene på sine syke ansatte.

Forskuttering er altså en bagatellmessig innsats fra bedriften, som kan bety svært mye for den ansatte.