Mer lønn og likebehandling

Fellesforbundet har fremmet klare krav i lønnsforhandlingene på vegne av 4500 medlemmer i bussbransjen.

Kravoverlevering: Dag Einar Sivertsen (t.h.) og administrerende direktør i NHO Transport Jon Stordrange (t.v.) gjennomførte kravoverleveringen via nettmøte.

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen er tydelig på at lønnen i bussbransjen må opp.

– Ansatte i bussbransjen skal opp mot en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Det har både arbeidsgiverne og vi vært enige om siden 2000-tall. I stedet har bussbransjen sakket mer og mer akterut. Nå må vi begynne å tette det gapet, sier Sivertsen.

Et annet viktig krav er likebehandling av sjåførene uavhengig av hvilken gruppe i avtalen de tilhører. I dag er det forskjeller i vilkårene om man kjører rutebuss, turbuss eller ekspressbuss.

– Vi ønsker en likebehandling av gruppene som er i avtalen, både når det gjelder fagbrev, tekniske bestemmelser, ubekvemmelighetstillegg og mer, sier Sivertsen.

Første i Fellesforbundet

Dette er første tariffoppgjør siden Norsk Transportarbeiderforbund ble en del av Fellesforbundet. Dag Einar Sivertsen er forhandlingsleder, og ser fram å sette i gang forhandlingene med det røde merket på jakkeslaget.

Han og resten av forhandlingsdelegasjonen er klare til svært tøffe tak, men forventer en konstruktiv motpart på arbeidsgiversiden som bidrar til løsninger i tråd med avtalens intensjon.

– Vi forventer at vi skal ha reelle forhandlinger på de problemstillingene vi reiser i vårt kravdokument. Gjennom de forhandlingene må vi få til resultater som tar oss i retning av det målet vi har om lønn på linje med industriarbeidere.

Krav Bussbransjeavtalen NHO

Krav Bussbransjeavtalen Spekter

Fakta om forhandlingene i bussbransjen

Onsdag 2. september starter forhandlingene tariffoppgjøret for bussbransjen. Kravoverleveringen ble gjennomført via nettmøte allerede i dag, fredag 28. august.

Fellesforbundet organiserer omlag 4500 medlemmer i bussbransjen. Det er til sammen tre overenskomster som forhandles samordnet:

• Bussbransjeavtalen, hvor Fellesforbundet fremmer felles krav med Yrkestrafikkforbundet og har NHO Transport som motpart
      • Bussbransjeavtalen i Vy (tidl. NSB), hvor Fellesforbundet fremmer felles krav med Norsk Jernbaneforbund, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet, og har Spekter/Vy som motpart
      • Funksjonæravtalen i Vy, hvor Fellesforbundet fremmer felles krav med, Fagforbundet, Handel og Kontor, Yrkestrafikkforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Forbundet for ledelse og teknikk. Også her er Spekter/Vy motpart.