Fellesforbundet har fremmet klare krav i lønnsforhandlingene på vegne av 4500 medlemmer i bussbransjen.
Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen er tydelig på at lønnen i bussbransjen må opp.
– Ansatte i bussbransjen skal opp mot en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Det har både arbeidsgiverne og vi vært enige om siden 2000-tall. I stedet har bussbransjen sakket mer og mer akterut. Nå må vi begynne å tette det gapet, sier Sivertsen.
Et annet viktig krav er likebehandling av sjåførene uavhengig av hvilken gruppe i avtalen de tilhører. I dag er det forskjeller i vilkårene om man kjører rutebuss, turbuss eller ekspressbuss.
– Vi ønsker en likebehandling av gruppene som er i avtalen, både når det gjelder fagbrev, tekniske bestemmelser, ubekvemmelighetstillegg og mer, sier Sivertsen.
Dette er første tariffoppgjør siden Norsk Transportarbeiderforbund ble en del av Fellesforbundet. Dag Einar Sivertsen er forhandlingsleder, og ser fram å sette i gang forhandlingene med det røde merket på jakkeslaget.
Han og resten av forhandlingsdelegasjonen er klare til svært tøffe tak, men forventer en konstruktiv motpart på arbeidsgiversiden som bidrar til løsninger i tråd med avtalens intensjon.
– Vi forventer at vi skal ha reelle forhandlinger på de problemstillingene vi reiser i vårt kravdokument. Gjennom de forhandlingene må vi få til resultater som tar oss i retning av det målet vi har om lønn på linje med industriarbeidere.
Onsdag 2. september starter forhandlingene tariffoppgjøret for bussbransjen. Kravoverleveringen ble gjennomført via nettmøte allerede i dag, fredag 28. august.
Fellesforbundet organiserer omlag 4500 medlemmer i bussbransjen. Det er til sammen tre overenskomster som forhandles samordnet: