Mulig streik i luftfarten

Dersom meklingen med NHO Luftfart ender med konflikt, tar Fellesforbundet ut 434 arbeidstakere i streik fra lørdag morgen.

Fueling på Bergen Lufthavn
Det er meldt plassfratredelse på arbeidstakere blant annet her på Bergen Lufthavn. Foto: John Trygve Tollefsen

Fellesforbundet har i dag krevd brudd i meklingen med NHO Luftfart på Flyoverenskomsten.

Flyoverenskomsten omfatter bakkemannskap som flyteknikere, mekanikere, stuere, sjåførerrengjøringspersonell og ellers personell knyttet til lasting og lossing, ekspedisjon med mer.

Det er meldt plassfratredelse for 434 organiserte arbeidstakere ved Aviator Airport Alliance AS og Widerøe Ground Handling AS i Kristiansand, Bergen, Trondheim, Bodø og Tromsø.

Partene møter torsdag 29. oktober på Riksmeklerens kontor. Fellesforbundet har krevd meklingen avsluttet senest fredag 30. oktober ved midnatt.