Mulig streik i miljøbedriftene

353 arbeidstakere over hele landet kan gå ut i streik fra lørdag.

Søppelsekker på gaten i Kristiansand
Foto: Mostphotos/Janus Orlov

Fellesforbundet og Norsk Industri møtes denne uken hos Riksmekleren etter at det tidligere i høst ble brudd i forhandlingene på Overenskomst for miljøbedrifter i Norge.

– Bakgrunnen for bruddet var i hovedsak økonomien, men det gjenstår også viktige krav for å trygge ansattes arbeidshverdag, sier Fellesforbundets forhandlingsleder Ole Einar Adamsrød.

Unngå sosial dumping

Det er viktig for Fellesforbundet at lønnen kommer på samme nivå som sammenlignbar overenskomst som er inngått med Maskinentreprenørenes forbund.

– Vi må unngå tariffhopping og sosial dumping ved å få denne overenskomsten på samme nivå, sier Adamsrød

Trygg arbeidshverdag

For å trygge arbeidshverdagen, har Fellesforbundet stilt krav om drøftingsplikt ved innleie, arbeidstøy, opplæring i sikkert arbeid etter vei, trygge stillingsvernvet ved anbud og kompetanseheving i bransjen.

Partene har frist ved midnatt fredag 27. november på å komme til en løsning. Fellesforbundet har i dag sendt varsel om plassfratredelse for 353 arbeidstakere fordelt på 43 bedrifter.

Eventuell streik vil begynne klokken 06:00 lørdag 28. november.

Overenskomsten omfatter ansatte i miljøbedrifter som blant annet driver med gjenvinning og håndtering av avfall og avfallsprodukter.