Nye digitale kurs

Koronakrisen satte fart på digitaliseringen av Fellesforbundets kurstilbud.

Nå har vi mange nye kurs på vei, både til medlemmer, tillitsvalgte og andre interesserte.

Fellesforbundet har begynt utrullingen av digitale kurs. Clas Delp sitter i forbundsledelsen, og er ansvarlig for medlems- og tillitsvalgskoleringen.

– Nå skal vi tilby digitale kurs både for tillitsvalgte og for nye og gamle medlemmer, sier han.

Da koronasituasjonen inntraff, avlyste Fellesforbundet alle kurs og konferanser.

– Da ble det plutselig frigjort kapasitet, som gjorde at vi kunne framskynde arbeidet med digitale kurstilbud. I tillegg fikk vi synliggjort hvor viktig det er å faktisk ha slike tilbud, forteller Delp.

clas 890 2.jpg
Hjemmekurs: Forbundssekretær Clas Delp er glad for å kunne presentere nye kurstilbud. Foto: Morten Løberg

Åpne kurs i hovedavtalen og oppsigelser

De to første kursmodulene er nå klare. De retter seg mot tema som mange baler med i jobben for tiden.

– Vi har dessverre mange medlemmer som er eller har vært permittert. Da er det veldig viktig å lære mer om hovedavtalen. Det er selve grunnloven i arbeidslivet, sier Delp.

Koronakrisen er også bakteppe for den andre kursmodulen. Den går på oppsigelser, et tema som diskuteres i mange bedrifter.

– Med dette kurset lærer man hvordan oppsigelsesprosesser skal foregå, slik at alt går riktig for seg.

Selv om tillitsvalgte er den fremste målgruppen, vil Fellesforbundet gjøre kursene åpne og tilgjengelige for alle.

– Dette er kunnskap vi ønsker å gjøre tilgjengelig. Det er bare god reklame for oss og for et organisert arbeidsliv om også folk utenfor organisasjonen får glede av disse kursene, sier Clas Delp.

Her finner du gratis og åpne kurs om hovedavtalen og oppsigelser

Kurs for nye medlemmer

Også tilbudet til nye medlemmer får en oppfriskning. I dag får alle nye medlemmer en velkomstpakke med medlemskort og informasjon i posten.

I løpet av sommeren vil nye medlemmer også få tilbud om et kort introduksjonskurs som de kan gjennomføre på nett.

– Dette blir en digital velkomst, som sendes samme dag som medlemmet er registrert hos oss. Jeg tror medlemmene forventer å høre fra oss så snart som mulig etter å ha meldt seg inn.

Målet med kurset er at enda flere medlemmer blir aktive og deltagende i fagforeningsarbeidet.

– Vi ønsker at våre nye medlemmer skal bli enda bedre kjent med Fellesforbundet. Her får de vite hva vi jobber med, og hvordan man kan engasjere seg.

Veiviseren er oppdatert

Skjermbilde 2020-06-25 13.16.16.png
Nytt på nytt: Veiviseren har fått nytt innhold og nytt design.

Tillitsvalgte i Fellesforbundet har allerede i flere år fått tilbud om det digitale kurset Veiviseren. Dette er grunnleggende tillitsvalgtopplæring, som nå finnes i en helt nyoppusset utgave.

– Her har vi gjort en stor oppgradering som både har gitt bedre kurs, men også en mye større verktøykasse for våre tillitsvalgte.

Den nye Veiviseren har allerede blitt omfavnet av mange tillitsvalgte. Hver femte tillitsvalgt i Fellesforbundet har vært inne på siden den siste uken.

Også mange fysiske kurs

Tross mange digitale kurs, gleder forbundssekretær Clas Delp seg til å møte kursdeltakere også i den virkelige verden.

– Vi tar opp igjen kursaktiviteten så snart koronasituasjonen tillater det. Det har fortsatt en stor verdi å møtes i den virkelige verden, sier han og legger til:

– Digitale kurs er først og fremst et kjempeviktig supplement, fordi vi da kan gi et tilbud også til de som ikke kan delta på fysiske møter. Målet er å nå enda flere, slår Clas Delp fast.

Her finner du listen over kurs og arrangementer