Enighet i Schenker-meklingen

Etter tvungen mekling ble det i kveld enighet mellom partene i Schenker-avtalen.

Containere på havna
Foto: John Trygve Tollefsen

Partene er enige om at avtalen opphører fra 31.12.2020. Fra den datoen går de ansatte som har vært på denne avtalen over i spedisjonsavtalen.

Fellesforbundets forhandlingsdelegasjon er godt fornøyd med resultatet.

Dette gir en avtale for bransjen og i sum en bedre avtale for de Schenker-ansatte. Det kreves noe tid for å tilpasse arbeidshverdagen til den nye avtalen, derfor er datoen satt ved årsskifte, sier Fellesforbundets forhandlingsleder Bjørn Jonassen.

Det er alltid krevende å forhandle økonomi, men vi er fornøyd med at minstelønna er 212,76 kroner timen i spedisjonsavtalen. Vi har også forhandlet frem et kronetillegget på 4,61 i timen fra 1. april 2020. Dette inkluderer det generelle tillegget på 0,50, avslutter Jonassen.

Her kan du lese mer om resultatet.