Står opp for norske verft

Statlig millionstøtte går til å bygge skip i utlandet. – Slutt å sponse utenlandske verft, krever Jørn Eggum.

Stort rødt skip på slip på Aibel i Haugesund.
Fellesforbundet ber regjeringen satse på norske verft. Her arbeides det på et skip på Aibel i Haugesund. Foto: John Trygve Tollefsen

Stortinget behandler nå en sak som omhandler morgendagens maritime næring. Fellesforbundet er bekymret for framtiden til de store skipsverftene i Norge.

De store skipsverftene er en viktig forutsetning for at vi skal lykkes med å skape arbeidsplasser og verdier som en havnasjon.

I dag går alt for mange av de store oppdragene til utenlandske verft. Dette gjelder blant annet elektriske ferger. Disse bygges med tilskudd fra det offentlige, og viktige for å få miljøvennlig transport.

– Myndighetene må spille på lag og finne ut hvordan denne offentlige støtten skal bidra til sårt tiltrengt aktivitet her hjemme i Norge, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

Krav - ikke favorisering

Ved å stille strenge krav til at de som arbeider på verftene har ordnede forhold, får norske verft muligheten til å konkurrere på like vilkår.

- Her er Norge soleklart foran alle andre. Ordnede lønns- og arbeidsvilkår og HMS kan være en del av anbudsvilkårene, men det er det ikke i dag. Det kan være en grunn til at det ikke er det, men her har Stortinget en egen mulighet til å tilrettelegge for maritim sektor. De kan bruke kriteriene til å oppdra fylkeskommune og kommuner når de skal gjøre sine innkjøp, sier Eggum.

Eggum sier dette ikke handler om å favorisere norske verft, men å konkurrere på et grunnlag Norge skal kunne stå inne for.

- Det handler om å bruke norske verft. Ikke favorisere dem, men stille krav, de strengeste, tøffeste kravene. Det vil vi kunne leve med, sier Eggum.

Les mer i Børsen (Dagbladet)

Fellesforbundets krav

• Det bør etableres en ekspertenhet med høy kompetanse på offentlige anbud, som kommunale og fylkeskommunale innkjøpere kan lene seg på.
  • Regjeringen må utrede hvilket handlingsrom vi har, ikke minst overfor land utenfor EØS.
  • Norsk industris styrker må vektlegges i utformingen av anbud og tildeling av oppdrag. Kriterier for ordnede arbeidsvilkår og HMS må være en del av anbudet. Det er de ikke i dag.