Undersøkelse blant polske medlemmer

Halvparten av Fellesforbundets polske medlemmer er nå permittert eller arbeidsledig, viser undersøkelse.

National flag of Poland

Før påske gjennomførte Fellesforbundet en undersøkelse blant våre polske medlemmer. Til sammen fikk vi 1361 svar. Line Eldring er leder av samfunnspolitisk avdeling, og er ansvarlig for undersøkelsen.

– Vi ønsket å kartlegge situasjonen for våre polske medlemmer. Vi fikk mange signaler om at situasjonen var vanskelig for mange. Det er veldig bra at så mange har svart. Det er veldig nyttig i arbeidet vi gjør, sier Eldring.

Halvparten av våre polske medlemmer oppgir at de nå befinner seg i Polen. Krisen som følge av koronasmitten har rammet de som jobber i industri og verft hardest.

Mange har også gitt utfyllende informasjon:

– Jeg vil tilbake på jobben så fort som mulig, svarer et av medlemmene.

– Situasjonen er veldig vanskelig, ingen vet hva de skal gjøre videre, sier en annen.

Vil tilbake i jobb

Blant de som befinner seg i Polen, svarer 9 av 10 at de ønsker å reise tilbake til Norge så snart som mulig for å jobbe.

75 prosent av de permitterte har søkt eller fått innvilget dagpenger fra NAV.

Leder av samfunnspolitisk avdeling, Line Eldring, sier undersøkelsen som omfavner Fellesforbundets medlemmer ikke nødvendigvis er representativ for alle polske arbeidstakere i Norge.

– Våre medlemmer er på mange måter i en bedre posisjon en andre. De fleste jobber i den organiserte delen av norsk arbeidsliv. Det er det mange som ikke gjør, sier hun.

Les mer om undersøkelsen i Magasinet for fagorganiserte

Planlegger flere undersøkelser

Flere av Fellesforbundets medlemmer kan vente seg spørreundersøkelser fra forbundet i tiden framover.

– Det er svært nyttig å få høre rett fra medlemmene. Hva de står i, og hva vi som forbund kan gjøre for å hjelpe. Jo mer vi vet om situasjonen, jo bedre kan vi påvirke i riktig retning, sier Eldring.

Webinar førstkommende torsdag

Torsdag 23. april inviterer Fafo Østforum til webinar om undersøkelsen. Seminaret er åpent og blir sendt direkte på Fafo-TV.

Se program og påmelding her