Uvanlig brudd i miljøbransjen

Maskinentreprenørnes forbund har i dag brutt årets lønnsforhandlinger.

Overrasket: Espen Angell, Steinar Rindølen, Jens Knapstad, Ole Einar Adamsrød, Arvid Eikeland og Glenn Rinden representerte Fellesforbundet, Arbeidsmandsforbundet og LO i forhandlingene.

Etter to dager med forhandlinger valgte Maskinentreprenørenes forbund å bryte tarifforhandlingene med Fellesforbundet, Arbeidsmandsforbundet og LO på Overenskomsten for miljøbevirksomheter.

– Begrunnelsen for bruddet er slik vi ser det at arbeidsgiver ikke kan imøtekomme våre lønnskrav i tråd med frontfaget, sier Ole Einar Adamsrød, faglig sekretær i Fellesforbundet.

Det er uvanlig at arbeidsgiverforeningene bryter forhandlingene på denne måten. Adamsrød forteller om en lite forhandlingsvillig arbeidsgiverside.

– Foruten stor motstand på våre økonomiske krav, møte vi også motstand på krav om endringer i innholdet på tariffavtalen. Blant annet krav som sikrer ansatte jobb ved anbud i renovasjonsbransjen, lønn under opplæring for å kunne møte den teknologiske utviklingen.

Bruddet omfatter foruten renovasjonsbransjen også maskinell virksomhet i skogbruket, og brønn- og grunnvannsborere. Overenskomsten omfatter LO, Fellesforbundet og Norsk Arbeidsmandsforbund.