Gjennomslag for mer til utdanning

Fellesforbundet har vunnet en viktig seier og fått gjennomslag for krav om utdanningstilbud som er tilpasset våre medlemmer.

Per Skau
Per Skau er fornøyd med et viktig gjennomslag. Nå blir det flere muligheter til økt kompetanse gjennom fagskolene. Foto: John Trygve Tollefsen

I dag la regjeringen fram en tiltakspakke på 190 millioner for økt kompetanse. Forbundssekretær Per Skau er fornøyd med pakken.

– Vi er kjempeglad for at regjeringa har fulgt opp våre innspill, slik at vi nå kan gi et tilbud om kompetanseheving til våre medlemmer.

Styrker konkurransekraften

Skau mener kompetansetiltakene vil kunne ha stor betydning når vi er gjennom de omfattende tiltakene for å hindre koronasmitte.

– Nå har vi den ene krisepakken etter den andre for å berge økonomien og hindre konkurser. Når hverdagen kommer tilbake, kan dette tilbudet gjør at våre bedrifter og medlemmer kan komme styrket ut om de bruker den muligheten de nå får, sier han.

– Dette handler også om å komme raskest mulig tilbake i normalt gjenge. Og kanskje kan vi også komme ut med styrket konkurransekraft.

Bransjeprogrammene viktigst

Bransjeprogrammet for industri- og byggenæringen er et resultat av frontfagoppgjøret. Her har partene sentralt og lokalt utviklet etterutdanningstilbud som er tilpasset fagarbeidere og produksjonsarbeidere.

I den nye tiltakspakken ligger det hele 100 millioner til eksisterende og nye bransjeprogrammer. Bransjeprogrammet for industri og byggenæringen skal utvides.

– Dette er kurs som er tilrettelagt for våre bransjer og våre medlemmer. De kursene vi har gjennomført har vært en suksess. Deltakerne har fått bygd opp kompetanse på en måte som er tilpasset dem, sier Skau.

Regjeringen inviterer også organisasjonene i arbeidslivet til å være med å utvikle seks nye bransjeprogrammer.

Disse skal omfatte reiselivsnæringen, varehandelen, frisørbransjen, mat- og drikkevareindustrien, anleggsbransjen og til sist elektro/automasjon- og fornybar/kraftnæringen.

Klar til å rulle ut

Regjeringens tiltakspakke skal nå behandles i Stortinget. Forbundssekretær Per Skau sier fagskolene er klar til å rulle ut tilbud over hele landet.

– Dette vil være et godt alternativ til permittering, men også et tilbud til de som dessverre allerede er permittert og går ledig, sier han.

Nå hviler det et stort ansvar på tillitsvalgte. De må sørge for at dette blir en realitet i sin bedrift, mener Skau.

– Det er uhyre viktig at de tillitsvalgte ute nå tar kontakt med bedriften. Slik kan ansatte og bedriften sammen ta et initiativ overfor fagskolene til at det etableres et tilbud hos og for dem.

Les mer om tiltakspakken på regjeringens nettsider.