Brudd i lønnsoppgjøret

LO har brutt forhandlingene med NHO. – Vi må ha hjelp fra Riksmekleren, sier Jørn Eggum.

Fellesforbundets Jørn Eggum sier streikeviljen er stor blant medlemmene. Nå møtes partene hos Riksmekleren for å prøve å finne en løsning i lønnsoppgjøret.

Etter to dager i forhandlinger har LO brutt med NHO i lønnsoppgjøret. Avstanden mellom partene var for stor.

Fellesforbundets leder Jørn Eggum er ikke overrasket over at oppgjøret nå må til mekling hos Riksmekleren.

– Det er ikke overraskende når prisveksten er såpass høy som 2,8 prosent. For å sikre medlemmenes kjøpekraft må tilleggene være like høye, sier Eggum.

Blant LOs viktigste krav er et generelt tillegg for alle og et lavtlønnstillegg.

– Dessverre var det manglende forhandlingsvilje fra NHO.

Uaktuelt å gå ned i lønn

NHO varmet opp til forhandlingene med å kreve at arbeidstakerne skal gå ned i lønn. Det er helt uaktuelt for LO.

– I så usikre sider som det er nå, er det tydelige interessemotsetninger mellom arbeidsgivere og arbeidstakere. Da må vi ha en dyktig mekler for å komme i havn, sier Jørn Eggum.

Ettersom bruddet nå er et faktum, skal partene møtes hos Riksmekleren over påske. Det er satt av to dager til mekling med frist lørdag 10. april ved midnatt.

Eggum tror også meklingen vil bli krevende.

– Dette kommer ikke til å bli enkelt, men vi får jobbe godt sammen over påske.

God streikevilje

Eggum sier LOs krav i lønnsoppgjøret handler om å være solidarisk med de som er rammet av koronasituasjonen.

– De som har båret den tyngste børen gjennom koronaen skal ikke sakke akterut. Det er viktig å sørge for at folk kommer tilbake til et arbeidsliv der lønna ikke har gått ned, sier han.

Dersom partene ikke blir enige, blir det streik. Omfanget av en eventuell streik blir meddelt 6. april.

– Jeg oppfatter at det er stor streikevilje for et solidarisk oppgjør, sier Eggum.