Hotell- og restaurantansatte: Dette har du rett på hvis du jobber i påsken

Selv om bransjen er sterkt preget av pandemien, er det mange innenfor overnatting og servering som jobber i påsken. Her finner du de aktuelle satsene og litt om hva slags rettigheter du har.

kvinne med munnbind får to kopper kaffe av barista
Foto: Mostphotos

– Tariffavtalene våre for hotell-, restaurant- og cateringvirksomheter har egne bestemmelser som gir de ansatte rett på fri med lønn i påsken. Forutsetningen for å få fri med lønn, i stedet for tillegg, er at den daglige drift tillater å gi fri, forklarer Clas Delp, forbundssekretær i Fellesforbundet, og utdyper:

– De ansatte kan heller ikke uten videre pålegges å jobbe for å utføre helt andre oppgaver enn det de gjør til daglig.

I et normalt år er det slik at noen har høysesong i påsken, mens andre har få eller ingen gjester. I år som i fjor forstyrrer pandemien dette bildet, og det er derfor mange bedrifter som er helt nedstengt eller har redusert drift.

Permittert?

Dersom du er permittert, får du nå dagpenger i påsken. Da trenger du ikke foreta deg noe, annet enn å fylle ut meldekort som vanlig.

– Lokale og nasjonale smittevernstiltak har medført at mange bedrifter som hadde gode bookingtall for årets påskeuke har blitt pålagt regler som medfører at de må stenge helt eller delvis ned nå rett før påske. Det er synd for både gjester, bedrifter og arbeidstakere, men da er det bra for arbeidstakerne at de kommer bedre ut av det, sammenlignet med hvordan regelverket vanligvis er.

Fellesforbundet organiserer hotell- og restaurantansatte gjennom Riksavtalen og Landsoverenskomsten for hotell- og restaurantvirksomheter.

Sånn beregner du lønn i påsken, dag for dag:

Dato

Dag

Bedriften stenger og du får fri eller ferie*

Bedriften holder åpent og du skal jobbe

26. mars

5. april

2. Påskedag

Vanlig lønn og 100% tillegg

*Dersom bedriften stenger av smittevernhensyn uten å permittere/pålegge ferie gjelder samme regler som når du får fri.

Ferie kan kun pålegges de dagene som er oppgitt som mulige feriedager (med rett til feriepenger). Pålegges du ferie på Palmesøndag, Skjærtorsdag, Langfredag, 1. eller 2. Påskedag, gir det rett på ny feriedag.