– Fellesskapet må stille opp

Forbundsleder Jørn Eggum er bekymret for medlemmene som rammes av nedstengningen.

Jørn Eggum fotografert i Oslo 28. januar 2020.
Forbundsleder Jørn Eggum har en klar beskjed til regjeringen: Fellesskapet må stille opp for de som rammes av de nye tiltakene. Foto: John Trygve Tollefsen

Mandag la regjeringen fram nye tiltak mot spredning av koronaviruset. Nok en gang rammer tiltakene ansatte i utelivsbransjen hardt. Det blir full skjenkestopp de neste fire ukene.

– Jeg tenker på medlemmene mine i restaurant, hotell og utelivsbransjen i dag. Mange av dem er både skuffet og fortvilet, og har det skikkelig tungt i dag, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

Eggum har forståelse for at myndighetene må få kontroll på situasjonen, men sier det likevel må være lov å være skuffet:

– Vi forventet alle en mer normal julebordsesong som skulle sikre arbeid og inntekt. I stedet stenges nå hele utelivet ned. Det er jævlig trist at vi har kommet hit.

Trygghet for arbeidsfolk

Forbundslederen er tydelig på at arbeidsfolk som rammes må få trygghet i hverdagen.

– De ansatte i disse bransjene har båret en tung bør og stilt opp for fellesskapet. Nå krever vi at fellesskapet stiller opp for dem, sier Eggum og legger til:

– Vi trenger kraftfulle tiltak som sikrer de ansatte inntekt mens nedstengningen pågår. Og vi trenger tiltak som sikrer at det også finnes en utelivs- og reiselivsbransje når vi skal ut av denne situasjonen igjen.