Ny visuell profil

Fellesforbundet har fått en skikkelig ansiktsløfting. I dag lanserer vi ny profil.

Fellesforbundets utsteende ble sist pusset opp i 2008. Nå går vi tilbake til røttene, samtidig som vi ruster oss bedre for digitale flater.

– Jeg er veldig fornøyd med oppfriskingen av hvordan Fellesforbundet framstår utad. Nå har vi tatt på oss våre fineste arbeidsklær, både på nett, på trykksaker og framover også i profilbutikken vår, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Den nye profilen gir en mye større verktøykasse, og en større bredde i hvordan Fellesforbundet framstår. Forbundslederen tror dette vil bidra til å gi et enda bedre inntrykk av forbundet.

– For meg har det vært viktig å vise at vi i tillegg til å være stolte og sterke også er åpne og tilgjengelige. Det synes jeg vi har fått til nå!

Den nye visuelle profilen er utviklet av Knowit.

Ny logo

Fellesforbundets velkjente merke symboliserer to hender som verner om enkeltindividet. Merket ble laget av designnestor Bruno Oldani og var klart til forbundets etablering i 1988.

Fra starten av var merket rødt og kraftig, men ble i 2008 bygget inn som et hvitt merke i en rød boks.

Nå løfter vi merket opp og gjør det rødt igjen. Samtidig har merket fått litt mer luft, slik at det blir enda tydeligere både i trykksaker og på digitale flater.

ff-Logoswap.gif

Tidligere har hver avdeling hatt en underlogo, i tillegg til at vi har hatt egne logoer med slagord. Nå samler vi hele forbundet under én logo, forteller Jørn Eggum.

– Hele forbundet får samme logo. Det viser at vi er ett Fellesforbundet, uansett hvor du møter oss. Samtidig gir den nye profilen avdelingene våre en mye større mulighet til å uttrykke sin egenart gjennom tekst, illustrasjoner og grafikk.

Vår egen skrifttype

Fellesforbundet Monument Grotesk er en kraftfull skrifttype, med god lesbarhet og masse personlighet. Skriften brukes med én vekt i logoen, og med både tyngre og lettere bokstaver i alt annet materiell - inkludert her på nettsiden.

Skjermbilde 2021-06-16 kl. 12.02.23.png

Skriften er vår egen tilpassede versjon av en skrifttype med røtter helt tilbake til 1884. Skriften vår har nesten like lange røtter som Fellesforbundet, som går helt tilbake til 1882.

Illustrasjoner

Vår fantastiske illustratør Martin Hvattum jobber nå med et helt illustrasjonsunivers for Fellesforbundet. I vår Fellesforbundet-illustrasjon vil du se en rekke av våre bransjer. Ut av en stor mor-illustrasjon henter vi ut hele fjorten situasjonsbilder.

Industri.png

Ny fargepalett

Både i logo, illustrasjoner og i grafiske elementer ser du Fellesforbundets nye fargepalett. Vi har fått en knallsterk rødfarge, samt mørk blå, grå og grønn som våre hovedfarger. En hel rekke støttefarger bidrar til å farge profilen ytterligere.

Fargepalett_fellesforbundet.png

Med en sterk rødfarge viser vi tilhørighet til arbeiderbevegelsen og LO-fellesskapet, samtidig som de øvrige fargene blir et bilde på det store mangfoldet i forbundet.

Grafiske elementer

Punktet i vår logo får sitt eget liv som grafisk element. Et enkelt rutenett danner grunnlag for sirkler i flere størrelser og farger.

punkter-grafikk

Punktet blir også et punktum. Fellesforbundet vet hva vi snakker om, og vi mener det vi sier - og noen ganger kan det understrekes med et kraftig rødt punktum.

1. mai-parolene har gitt inspirasjon til flatene hvor overskrifter og andre viktige budskap skal stå. Store rektangler med kraftig tekst.

Hva skjer nå?

Nå oppdaterer vi og tilgjengeliggjør logofiler og forankrer ny visuell profil i hele organisasjonen. Til høsten er vårt komplette profilprogram klart til nedlasting.