Nye minstelønnssatser på Riksavtalen

Fellesforbundet og NHO Reiseliv er enig om nye minstelønnssatser på Riksavtalen.

Oppgjøret er nå vedtatt og ny minstelønn og andre satser gjøres gjeldende fra 1. april 2021. Det vil si at det skal etterbetales for både april og mai.

- Vi er glad for at dette har løst seg, og at både medlemmer og bedrifter nå har fått nye minstelønnssatser å forholde seg til, sier forbundssekretær i Fellesforbundet Clas Delp.

Regulering av lønn

• Alle arbeidstakere på Riksavtalen skal minimum ha sin lønn regulert med kroner 3,25 per time på 37,5 timers uke.
  • Omregnet til 35,5 timers uke utgjør beløpet kroner 3,45 per time.
  • På månedsbasis blir økningen kroner 528,13.

Regulering av minstelønnssatser

• Minstelønnssatsene i Riksavtalen er regulert med kroner 5,85 per time, på 37,5 timers uke, for voksne arbeidstakere.
  • Omregnet til 35,5 timers uke utgjør beløpet kroner 6,17 per time.
  • På månedsbasis utgjør dette kroner 950,63.

Satser for unge arbeidstakere

• Satsene for unge arbeidstakere er ikke omfattet av garantiordningen, og satsene er derfor regulert med kroner 3,25 per time (37,5 timers uke).
  • Omregnet til 35,5 timers uke utgjør beløpet kroner 3,45 per time.
  • På månedsbasis utgjør dette kroner 528,13.

Se de nye satsene for Riksavtalen 2021.pdf

Se de nye satsene for Landsoverenskomsten 2021.pdf