Regjering på lag med arbeidsfolk

Reduserte forskjeller, økning i fagforeningsfradraget og mye mer i Ap og Sps nye budsjettforslag. – Regjeringens budsjettforslag gjør livet bedre for arbeidsfolk, sier Jørn Eggum.

Etter 25 dager ved roret la i dag Arbeiderpartiet/Senterpartiet-regjeringen fram endringer til statsbudsjettet. Fellesforbundets leder Jørn Eggum er fornøyd med den nye regjeringens kursendring.

– Vi ser en klar dreining i politikken – bort fra høyresidens milliardærflørt og over til en regjering på lag med arbeidsfolk. Samtidig er det viktig å huske at dette bare er første skritt, og at det kommer mye, mye mer i årene framover.

Gode Fellesforbundet-saker

Regjeringen har lovet å doble fagforeningsfradraget over to år. Første delen av denne økningen kommer nå.

– Dette vil bidra til at det blir rimeligere å være organisert i en fagforening. Nå har vi endelig fått en regjering som skjønner at vi må satse på det organiserte arbeidslivet, slår Eggum fast.

I tillegg legges det opp til en stor jobbpakke med 1000 flere tiltaksplasser, styrking av arbeidstilsynet, styrking av Nav og ikke minst en solid økning av plasser innenfor varig tilrettelagt arbeid. En halv milliard til pendlere er også viktig for arbeidsfolk.

Regjeringen har i tillegg lagt til rette for store investeringer til grønn omstilling i næringslivet, noe som er viktig for å sikre dagens arbeidsplasser og skape nye.

Bedre velferd og fordeling

Folk er ikke bare jobben sin, og forbundslederen er glad for å kunne konstatere at den nye regjeringen satser stort på velferd og rettferdig fordeling.

– De rødgrønne partiene gikk til valg på å bygge sterkere fellesskap, der vi tar vare på hverandre. Der tar dette budsjettet mange steg i riktig retning. Et mer rettferdig skattesystem og styrket kommuneøkonomi er verdt å juble for, sier Eggum.

Fortsatt rom for forbedringer

Fellesforbundets leder er likevel skuffet over at regjeringen ikke har fått på plass feriepenger på dagpenger. Dette er veldig viktig for mange av forbundets medlemmer som har vært permittert gjennom koronakrisen.

– Regjeringen har hatt 25 dager på å jobbe med statsbudsjett. Nå går den stafettpinnen videre til Stortinget, som har ytterligere to uker på å jobbe videre. Jeg forventer at Ap, Sp og SV på Stortinget finner plass i budsjettet til feriepenger på dagpenger. Det er en veldig viktig sak for oss, sier forbundslederen.

Forbundslederen ser framover med glede. Han mener regjeringen nå har pekt ut retning, og må få tid til å komme opp i marsjfart.

– Vi er bare 25 dager inne i stortingsperioden som varer i fire år. I årene framover regner vi med store gjennomslag på vegne av arbeidsfolk, som en etter- og videreutdanningsreform som gjør oss klar for framtidas industriarbeidsplasser.