Regjeringen kutter strømprisen

– Regjeringens strømpakke er en gavepakke til vanlige folk, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

Jørn Eggum og Jonas Gahr Støre på Youngstorget.
Strømprisene har denne vinteren vokst til ekstraordinært høyt nivå. Nå kommer det støtte i form av kutt i strømregningen. Foto: John Trygve Tollefsen

Går strømprisen over 70 øre kilowattimen (kWh), tar staten halvparten av den overskytende regninga. Det var hovedbudskapet fra regjeringen på lørdagens pressekonferanse.

– Dette var sårt tiltrengt og gjør at våre medlemmer kan gå en litt bedre jul i vente, sier Jørn Eggum.

Fellesforbundets leder har vært bekymret for den vanskelige situasjonen folk har opplevd med ekstraordinært høye strømpriser.

– Mange har tatt kontakt med meg og vært bekymret for hvordan de skal klare de høye regningene. Det svarer nå regjeringa på. Jeg er utrolig glad for at vi nå har en regjering som bryr seg om vanlige folk, sier Eggum.

En løsning som monner

Det er vanlig at strømprisene svinger i takt med årstider og temperaturer. Men i deler av Norge har folk opplevd strømpriser på hele 5 kroner per kilowattime.

Det er i disse helt spesielle tidene at staten må stille opp, mener Eggum.

– Fellesskapet tjener stort både på høye gasspriser og på høye strømpriser. Derfor er det både nødvendig og økonomisk mulig å kutte strømregninga folk får i posten.

Koster strømmen 3 kroner pr kWh, betaler kunden med denne ordningen 1,85 kr. Staten tar altså over én krone av regninga for hver eneste kilowattime i denne situasjonen. Ved enda høyere priser tar staten fortsatt halvparten av alt over 70 øre.

– Dette gir folk ei forsikring når prisen er høy. Nå får våre medlemmer kutta strømregningen og kan derfor dusje, lage mat og varme opp huset med litt lavere skuldre, sier Eggum.

Mer om ordningen

Forbruket i desember, januar, februar og mars skal dekkes av den nye ordningen. Det vil fortsatt være veldig lønnsomt å spare på strømmen, og det vil være et tak på 5000 kWh i måneden, som hindrer at staten betaler for rent luksusforbruk.

For at desemberprisene også skal gi kutt i strømregninga, er det viktig at Stortinget behandler regjeringens forslag raskt.

– Jeg forventer nå at Stortinget hastebehandler saken og gir denne julegaven fra regjeringen videre til vanlige folk, sier Jørn Eggum.