Reiseforsikring er like viktig selv om du ikke skal utenlands

Påsken nærmer seg og selv om det ikke blir noen utenlandsturer på folk flest, er reiseforsikringen alltid viktig å ha med på tur.

Det er skrevet en del i mediene om reiseforsikring knyttet til korona. Enkelte har også gitt råd om å avslutte den siden man ikke kan reise utenlands.

Vårt råd er klart og tydelig: behold reiseforsikringen din. Og har du ikke reiseforsikring er dette noe du burde ha selv om ferien legges innenlands.

Gjelder i det du går ut av døra

– Så å si alle trenger reiseforsikring, også i en pandemisituasjon, sier forbundssekretær Clas Delp.

Forbundssekretær i Fellesforbundet Clas Delp mener det er behov for reiseforsikring, også i en pandemisituasjon.Forbundssekretær i Fellesforbundet Clas Delp mener det er behov for reiseforsikring, også i en pandemisituasjon.

Turen trenger verken å være utenlands eller lang for at reiseforsikringen skal gjelde. Reiseforsikringen dekker hendelser som for eksempel tyveri, akutt sykdom, ulykker, og hjemreise i forbindelse med dødsfall i nærmeste familie.

– Reiseforsikringen gjelder idet du setter foten utenfor dørene der du bor, og gjelder både for deg og resten av familien din. Den dekker deg uavhengig om du skal på hytta, utenlands, på jobb eller bare til butikken, forteller skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, leverandør av LOfavør reiseforsikring.

Høytid for tyveri av skiutstyr

Det blir stjålet ski og utstyr for rundt 12 millioner kroner hvert år. Påskeferien er høytid for tyverier av skiutstyr fra alpinanlegg, utenfor afterskien, fra hytteveggen og fra skibokser på parkerte biler. Det er samtidig viktig å huske på at du må holde tilsyn med skiutstyret ditt for å få full erstatning.

– Har du LOfavør Reiseforsikring gjelder denne på alle typer reiser, uavhengig om turen er kort eller lang, utenlands eller innenlands, sier Therese.

Gode priser til våre medlemmer

Som medlem av Fellesforbundet har du fordelaktige priser og vilkår på reiseforsikringen din. Den dekker hele familien uansett om dere reiser sammen eller hver for dere, og inneholder blant annet en helårs ulykkesdekning. Om du blir du syk dekkes for eksempel forhåndsbetalte overnattinger og utflukter.

- For å være dekket for avbestillinger, er det viktig at reiseforsikringen er gyldig før du booker ferien. Det kan være lett å glemme dersom man sier opp reiseforsikringen sin og tenker at man tar det opp igjen når det blir aktuelt, sier Therese.

- Uansett hva slags tur du planlegger, så råder vi deg til å følge reiserådene til myndighetene og gjøre nødvendige smittebegrensende tiltak, avslutter skadeforebyggeren.

Her kan du lese mer om dine medlemsfordeler på LOfavør Reiseforsikring, gjennom Fellesforbundet.