Sikrer feriepenger på dagpenger

Ap, SV og Sp har kommet til enighet om statsbudsjettet. Det blir feriepenger neste sommer for de som har vært permitterte og ledige.

Mette Nord og Jørn Eggum intervjues blant mange mennesker.
– Her har partiene levert så det holder, sier Eggum om at Ap, SV og Sp har kommet til enighet om et statsbudsjett som gir permitterte feriepenger på dagpenger. Foto: Sara Kvam

De siste ukene har regjeringspartene Arbeiderpartiet og Senterpartiet vært i budsjettforhandlinger med SV. Mandag kveld ble avtalen presentert på stortinget.

Budsjettet som de tre rødgrønne partiene la fram, inneholder feriepenger på dagpenger for sommeren 2022.

– Først og fremst er jeg veldig glad på vegne av de som har gått på dagpenger i år og som nå slipper å bekymre seg for neste sommer. Dette er godt gjennomslag på feriepenger på dagpenger. Her har de tre rødgrønne partiene levert varene.

Viktig med press fra LO-familien

Fellesforbundet har sammen med LO og Fagforbundet kjempet hardt for feriepenger på dagpenger. Disse var ikke på plass i regjeringens første budsjett.

– Vi forstår at ikke alle høyre-regjeringens usosiale kutt kan fikses på noen få uker - men feriepenger på dagpenger er i særklasse noe av det viktigste, sa forbundsleder Jørn Eggum da.

Nå er han fornøyd med at innsatsen er kronet med seier.

– Jeg tror også regjeringen har skjønt at Fellesforbundet og LO-familien ikke er en heiagjeng. Vi står på hver dag for våre medlemmer og kommer fortsatt til å være både tydelige og utålmodige. Det har denne saken vist at både regjeringen og SV har godt av, sier Eggum.

Les mer i VG