Støtter rødgrønn valgkamp

Fellesforbundet bevilger 2,4 millioner til valgkampen. – Vi vil ha en regjering som tjener vanlige arbeidsfolks interesser, sier Jørn Eggum.

Jørn Eggum og Jonas Gahr Støre på Youngstorget.
Fellesforbundets leder Jørn Eggum sier forbundet vil ha en rødgrønn regjering med Jonas Gahr Støre som statsminister. Foto: John Trygve Tollefsen

Høstens valg står mellom en fortsatt borgerlig regjering dominert av Høyre, eller et nytt flertall med de rødgrønne partiene. Fellesforbundets leder Jørn Eggum mener Norge trenger venstresiden i regjering

– Vi vil ha en styrket arbeidsmiljølov, næringspolitikk som sikrer arbeidsplasser i Norge, og gode velferdstjenester til alle uavhengig av lommeboka, sier han.

Støtter arbeidsfolks interesser

Valgkamp er kostbart. På høyresiden ruller pengene inn fra rike onkler i inn og utland.

– På høyresiden har de rike kapitalister som finansierer valgkampen med ett eneste mål i sikte. De vil ha skattekutt til de rike, selv om det går på bekostning av velferden til vanlige folk, sier Eggum og legger til:

– Den medlemsstyrte, demokratiske fagbevegelsen må være motvekten til dette. Hvis ikke er det partiene som tjener vanlige folk som taper.

Fire partier får 2,4 millioner

Fellesforbundets representantskap vedtok bevilgningen på representantskapsmøtet tirsdag 9. mars.

Støtten fordeler seg til 1 895 000 til Arbeiderpartiet, 265 000 til SV og 135 000 til Senterpartiet. I tillegg får også partiet Rødt valgkampstøtte på 105 000 kroner.

– Dette er partier som støtter det organiserte arbeidslivet, vil styrke arbeidsfolks stemme i trepartssamarbeidet og som vil sikre at vi bruker de store pengene i fellesskap, sier forbundslederen.

Fellesforbundet har alltid gitt valgkampstøtte. I tillegg er valgkampen en prioritert oppgave for forbundet i 2021. Fellesforbundet vil delta aktivt i valgkampen for et regjeringsskifte til høsten.

Mener Sp må forplikte seg

Landsmøtet i Fellesforbundet ønsker en ny rødgrønn regjering, bestående av Ap, SV og Senterpartiet. Fellesforbundets leder Jørn Eggum retter pekefingeren spesielt mot Sp. Han mener også Vedum må forplikte seg til en trepartiregjering etter valget.

– Summen av disse tre partiene gir en tydelig politikk for vanlige folk. De store folkebevegelsene i dette landet samles da under en fane. Arbeiderbevegelsen, bondebevegelsen, miljø- og fredsbevegelsen i samme regjering, sier Jørn Eggum.

Nå ser han framover mot valgkampen.

– Vi vil jobbe steinhardt for et rødgrønt flertall og en flertallsregjering basert på Ap, SV og Sp. Historien viser at summen av disse tre partiene gir gode fellesskapsløsninger og ei regjering som lytter til arbeidsfolk.