Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Uenighet om nye minstelønnssatser på Riksavtalen

Fellesforbundet og NHO Reiseliv er uenig om garantitillegget for Riksavtalen i 2021. Det betyr at medlemmer må vente lengre enn vanlig på etterbetaling fra 1 april.

Garantitillegget er et tillegg som legges på minstelønnssatser, og kommer i tillegg til den lønnsøkningen LO og NHO forhandlet frem i mellomoppgjøret.

På grunn av denne uenigheten kan vi ikke publisere nye minstelønnssatser for Riksavtalen gjeldende fra 1. april på nåværende tidspunkt. Nye minstelønnssatser vil bli beregnet og publisert så snart uenigheten er løst.

– Vi beklager at denne uenigheten har oppstått. Vi har bedt LO om bistand til å få saken løst, og håper at vi finner en løsning så raskt som mulig. Forsinkelsen medfører at medlemmer må vente lengre enn vanlig på etterbetaling fra 1 april, og det betyr også plunder og heft for lønningskontorene som ikke får gjort sin jobb til planlagt tid, sier Clas Delp, forbundssekretær i Fellesforbundet.