Vi er ikke på menyen

Nærmere 1 av 5 ansatte i hotell- og restaurantbransjen opplever seksuell trakassering på jobb. Derfor jobber Fellesforbundet aktivt for forebygging og bevisstgjøring.

Kjære julebordsgjest: Husk at de som serverer deg ikke er på menyen.

Vi er ikke på menyen

Når vi nå går inn i julebordsesongen er det høysesong for seksuell trakassering av ansatte i serveringsbransjen. Dessverre vet vi at julebord og festligheter som i utgangspunktet er positive anledninger, ofte kan resultere i upassende oppførsel som skaper et utrygt arbeidsmiljø.

I år som i fjor støtter Fellesforbundet opp om kampanjen «Not on the menu» for å bekjempe seksuell trakassering, i samarbeid med Nordisk Union for hotell, restaurant og catering. Med kampanjen ønsker vi å oppfordre deg som gjest til å ta ansvar for egen oppførsel og stå opp mot trakassering i høytidssesongen.

Med kampanjen "Not on the menu", vil vi minne alle på at hotell- og restaurantansatte ikke er en del av menyen. Når du er ute for å feire julens ankomst og avslutningen på året som har vært, er dette en setting for å kose seg med god mat og drikke. Det er derimot ikke en anledning hvor det er akseptabelt å komme med upassende kommentarer eller uønsket seksuell oppmerksomhet mot de som serverer deg.

1 av 5 opplever seksuell trakassering på jobb

Mange ansatte blir dessverre utsatt for seksuell trakassering på jobb, og vi i Fellesforbundet har lenge jobbet for å forebygge dette. Undersøkelser fra 2019 viser at 8 % av alle yrkesaktive kvinner rapporterte å ha vært utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet, kommentarer eller lignende, månedlig eller mer.

Blant kvinner som jobber i overnattings- eller serveringsvirksomheter ligger tallene på 18 %, altså mer enn det dobbelte av gjennomsnittet for alle bransjene sammenlagt. Dette vil si at nærmere 1 av 5 kvinner som er sysselsatte innen overnattings- eller serveringsbransjen opplever seksuell trakassering enten månedlig eller oftere. (kilde: SSB)

Uønsket seksuell oppmerksomhet er ikke utelukkende et problem for kvinnelige arbeidstakere. Statistikken viser at 8 % av mannlige ansatte også opplever slike situasjoner. Det er dessuten mange unge arbeidstakere i bransjen. For dem kan terskelen for å varsle om ubehagelige opplevelser være ekstra høy.

– For en ung arbeidstaker, som kanskje har sin aller første jobb, kan det være vanskelig å være «tøff nok» til å sette grenser når de opplever noe ubehagelig. Det er derfor viktig at alle ansatte, og spesielt unge nyansatte, får god opplæring av sin arbeidsgiver, og at de føler trygghet for at det er greit å sette grenser for uakseptabel oppførsel både fra gjester og kolleger, sier Clas Haarek Delp, forbundssektretær i Fellesforbundet.

Ta ansvar for egen oppførsel

Alle har rett på et trygt arbeidsmiljø. Derfor er forebygging og bevisstgjøring viktig. Vi oppfordrer deg som gjest til å ta ansvar for egen oppførsel og slå ned på seksuell trakassering. Ved å stå opp mot upassende oppførsel, sørger du for at de som serverer deg får en trygg kveld på jobb. Vær en god gjest slik at både du og de ansatte får en god opplevelse av julebordet.