Endelig havvindssatsing

Fellesforbundet er fornøyd med at satsingen på havvind er i gang. – Nå må det legges til rette for norsk leverandørindustri, sier Jørn Eggum.

Onsdag kom nyheten om at regjeringen legger til rette for å realisere første fase av Norges satsing på havvind. Nå skal det bygges havvind på sørlige Nordsjø II og Utsira Nord.

Fellesforbundets leder Jørn Eggum mener dette er gode nyheter.

– Vi er positive til at Ap-Sp-regjeringen nå setter i gang havvindsatsingen. Forrige regjering snakket mye, men gjorde lite og jobbet alt for sent. Det er veldig viktig å komme i gang nå.

Krever lokale ringvirkninger

Eggum sier havvind må gi lokale ringvirkninger.

– For Fellesforbundet er det helt avgjørende at satsingen på havvind gir ringvirkninger, og at leverandørindustrien i Norge kan bidra inn i denne satsingen.

Han mener regjeringen nå må sørge for at norsk leverandørindustri får muligheter til å delta i anbudet.

– Dersom auksjonsprinsippet opprettholdes må den styres og vektes slik at formålet om ringvirkninger av aktiviteten faktisk kommer i Norge. Det betyr at det på forhånd må stilles krav til at søknaden om areal også omtaler kontraktsstrategien for anskaffelser og hvordan denne skal sikre en norsk verdiskapning.

Krever økte ambisjoner

Nå ser forbundslederen framover. Regjeringen må øke ambisjonene.

– Dette er ikke nødvendigvis det volumet vi trenger for en skikkelig storsatsing. Det er viktig at NVE nå raskt finner nye områder, for det er storskalabygging som både vil gi lavere priser og masse kraft, sier Eggum.

Dagens leverandørindustri til oljebransjen kan skape morgendagens grønne arbeidsplasser. Det må vi nå legge til rette for.

– Selv om leverandørindustrien nok har størst potensiale innen flytende havvind, så må vi også ta vare på mulighetene bunnfaste installasjoner i sørlige Nordsjø gir. Både industrielt og som bidrag til kraftbalansen. Her er vi spent på hvordan den anbudskonkurransen regjeringen legger opp til treffer investorene, sier Eggum og legger til:

– All erfaring tilsier at det er for sent å komme etterpå til de som har vunnet anbudet og kreve at de skal være med å bygge opp norske leverandører.