Avverget streik for varetransporten

Fellesforbundet og NHO Logistikk og Transport har kommet til enighet om Speditøroverenskomsten og Havne- og terminaloverenskomsten. Dermed blir det ingen streik for varetransporten.

Nærmere seks timer på overtid er det enighet mellom Fellesforbundet og NHO Logistikk og Transport i meklingen på Speditøroverenskomsten og Havne- og terminaloverenskomsten.

Dermed unngår Fellesforbundet streik for de 1327 av forbundets medlemmer i varetransporten, og alle ansatte som er omfattet av overenskomstene kan gå på jobb som normalt.

Fellesforbundet og NHO Logistikk og Transport har sittet i mekling siden tirsdag 23. august kl. 10, etter at Fellesforbundet brøt forhandlingene den 30. mai. Fellesforbundet gikk til meklingen med et klart mål om at partene kunne komme til enighet om et forhandlingsresultat som medlemmene kan tilslutte seg.

Forbundets forhandlingsledere Bjørn Anders Jonassen og Terje Samuelsen er fornøyde med at partene nå har kommet frem til en meklingsløsning for Speditøroverenskomsten og Havne- og terminaloverenskomsten.

– Vi er tilfreds med å ha kommet til enighet med NHO Logistikk og Transport om et resultat som et enstemmig forhandlingsutvalg anbefaler, sier forhandlingsleder Bjørn Anders Jonassen.

Flere viktige gjennomslag

Foran årets lønnsforhandlinger på Speditøroverenskomsten og Havne- og terminaloverenskomsten, var avtalenes omfangsbestemmelse, innføring av generelle tillegg og bedre arbeidstidsordninger blant Fellesforbundets hovedkrav.

Enigheten innebærer et generelt tillegg til alle som er omfattet av overenskomstene på kr 4 per time fra 1. april.

Videre har partene kommet til enighet om et bredere omfang i avtalen, som innebærer en sammenslåing av Speditøroverenskomsten og Havne- og terminaloverenskomsten, som omfatter speditør, logistikk og havneterminalen.

Det er også enighet om bruken av arbeidstidsbestemmelser.

– Nå er det opp til våre medlemmer å vurdere om resultatet er godt nok. Vi oppfordrer alle medlemmene til å si sin mening om forslaget, og bruke stemmeretten, fastlår Bjørn Anders Jonassen.