Gammel artikkel!

Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Julehilsen fra Jørn Eggum

Kjære medlemmer og tillitsvalgte: Vi ønsker dere alle en riktig god jul og et enda bedre nytt år. Måtte høytiden by på gode stunder og tid til å skape fine minner med folkene dere er glad i.

Forbundsleder Jørn Eggum ønsker alle medlemmer og tillitsvalgte en riktig god jul. Foto: John Trygve Tollefsen

Gode medlemmer og tillitsvalgte,

Når vi nå nærmer oss jul og årsskifte, legger vi bak oss et minnerikt år med mange historiske begivenheter og viktige gjennomslag for Fellesforbundets medlemmer.

Ut av pandemien har vi opplevd tøffe tak for mange. Høye strømpriser, høye bensinpriser, renteøkninger og en dramatisk prisstigning på mat og andre varer. Dette rammer mange husholdninger hardt.

Usikkerhet hos folk og høye kostnader, får også konsekvenser for bedriftene. Vi kan stå foran en skremmende bråstans i økonomien i månedene framover. Vi jobber for at våre medlemmers og bransjers behov og interesser skal ivaretas i denne utfordrende tiden.

Politiske gjennomslag

For arbeidslivspolitikken har 2022 vært et godt år. Saker vi har kjempet for i årevis, har regjeringen levert på løpende bånd. I forrige uke vedtok Stortinget innstramminger i regelverket for innleie. Det vil bety at flere blir fast ansatte og at flere får jobb i den bedriften de faktisk jobber i.

Og listen er enda lenger:

• Fagforeningsfradraget er doblet – også i et krevende budsjett.
  • Kollektiv søksmålsrett er gjeninnført.
  • Alle ansatte tjener nå pensjon fra første krone.

Stor medlemsøkning

Fellesforbundets formål er å organisere arbeidstakere og fremme deres lønns- og arbeidsvilkår. Og vi organiserer stadig flere. Vi har fått 24 000 nye medlemmer i år.

Ikke bare har vi hindret nedgangen som kommer av utmeldinger og naturlig avgang. Vi har faktisk økt med nesten 4000 yrkesaktive medlemmer i 2022. Fellesforbundet er nå 165 000 medlemmer.

Hittil i år har vi også inngått over 250 nye tariffavtaler. Det betyr at tusenvis av nye arbeidstakere har fått medvirkning i arbeidshverdagen, tariffestet lønn, AFP og mer ordnede forhold. Det er sterkt med så mange nye avtaler og nye medlemmer til forbundet.

Dette er takket være innsatsen fra medlemmer, tillitsvalgte og våre flinke ansatte både i forbundet og ute i avdelingene. Dere jobber knallhardt for ordnede forhold, organisering og et rettferdig arbeidsliv med plass til alle. Tusen takk for at dere alle bidrar til å styrke organisasjonen vår over hele landet.

Nyt høytiden

Mange av dere stiller også opp for fellesskapet og jobber gjennom denne høytiden. Til dere sender vi en ekstra takk og en varm julehilsen og varme tanker.

Takk for at dere er medlemmer i Fellesforbundet. Sammen er vi sterkere.

Jørn Eggum, forbundsleder

Vi minner samtidig om at vårt sentralbord holder stengt i perioden 23. desember til 2. januar. Dette gjelder også mange av våre regionkontorer og lokalavdelinger. I perioden vi holder stengt vil ikke arbeidstidsordninger bli behandlet.