Brudd i lønnsforhandlingene mellom LO og NHO

Etter fire dager med forhandlinger om årets lønnsoppgjør er det brudd i forhandlingene mellom LO og NHO. Partene møtes dermed til mekling etter påsken. Les mer om årets lønnsoppgjør her.

Nå har LO og NHO startet forhandlingene om årets lønnsoppgjør.

Mandag 27. mars startet forhandlingene om mellomoppgjøret mellom LO og NHO.

Årets lønnsforhandlinger ble markert ved den offisielle kravoverekkelsen mellom LO-leder Peggy Hessen Følsvik og NHO-leder Ole Erik Almlid.

Etter fire dager med forhandlinger, var det ikke mulig for partene å komme til enighet innen forhandlingsfristen torsdag 30. mars. LO brøt dermed forhandlingene med NHO. Bruddet i lønnsforhandlingene innebærer at partene møtes til mekling over påske. Partene er innkalt til mekling hos Riksmekleren 14 og 15. april.

- Det var ikke mulig å få framdrift i forhandlingene. Derfor må vi nå be riksmekleren om hjelp, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Nå har LO varslet plassoppsigelse for 185 000 medlemmer. Dermed kan det bli streik fra 16. april om partene ikke kommer til enighet.

LO bryter lønnsforhandlingene med NHO

Krever økt kjøpekraft og mer til de lavtlønte

Under mellomoppgjøret forhandler LO i privat sektor med NHO om årets lønnstillegg. Kravene fra LO til NHO ble vedtatt på LOs representantskap i februar.

LO ønsker et rettferdig lønnsoppgjør med økt kjøpekraft og mer til de lavtlønte. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er tydelig på at målet er å sørge for et best mulig oppgjør for LOs medlemmer.

– I to år nå har prisveksten vært høyere enn lønnsveksten for flertallet av arbeidstakerne. Når vårt mål er å utjevne forskjeller mellom folk og sikre at norske arbeidstakere får sin del av verdiskapingen, så kan ikke vi sitte stille å se på at den trenden fortsetter, sa LO-lederen da kravene ble overlevert.

Les mer om LOs krav her

Se LOs tariffpolitiske uttalelse her