Letter på koronatiltakene

– Bra med færre tiltak, sier forbundssekretær Clas Delp.

Forbundssekretær Clas Delp
Forbundssekretær Clas Delp er positiv til at regjeringen letter på koronatiltakene. – Dette er bra for mange av våre medlemmer, sier han. Foto: John Trygve Tollefsen

Tirsdag la regjeringen fram lettelser i de omfattende koronatiltakene.

For Fellesforbundets medlemmer innen overnatting, servering og kantiner er det spesielt to tiltak som er viktig:

• Skjenkestoppen avvikles og det kan skjenkes hele kvelden.
  • Kravet om hjemmekontor fjernes.

Forbundssekretær Clas Delp mener dette er gode nyheter for mange av Fellesforbundets medlemmer.

– For våre folk i kantiner, restauranter og utelivsbransjen blir det mer å gjøre og flere kan gå tilbake til jobb. Dette er derfor et skritt i riktig retning for disse, sier han.

Fortsatt utfordringer

Det er likevel fortsatt store utfordringer for mange bedrifter.

– Så lenge det er krav om en meter avstand, er det umulig for å utelivet å drive normalt. For hotellnæringen er også avstandskravet en betydelig inngripen i driften og muligheten for å utnytte hotellenes fulle kapasitet, sier Clas Delp.

Han kommer med en klar oppfordring til regjeringen:

– Støtteordninger som er treffer både overnatting- og serveringsnæringen må derfor ikke fullt ut avvikles før restriksjonene oppheves.

Må vurdere fortløpende

Regjeringen har så langt gitt seg selv god tid mellom hver evaluering av tiltakene.

Det er over to uker siden forrige lettelser, og før det måtte vi vente en hel måned på nyheter.

Regjeringen opplyser nå at den tar sikte på å oppheve de siste restriksjonene innen 17. februar. Forbundssekretæren mener regjeringen må vurdere tiltakene fortløpende, og at "innen" er et nøkkelord.

– Det må være data og ikke dato som gjelder. Er det mulig å lette på tiltakene, må det skje med en gang. Mange av våre medlemmer venter desperat på å komme tilbake i jobb, slår Delp fast.