Medlemmene sier nei til Flyoverenskomsten

Et overveldende flertall stemte ned forhandlingsresultatet. Nå blir det mekling.

Norwegian-fly på Oslo lufthavn med tomme bagasjevogner.
Fellesforbundet organiserer bakkemannskap på flyplassene. Medlemmene er ikke fornøyde med resultatet i lønnsoppgjøret. Foto: Mostphotos

Etter forhandlinger mellom NHO Luftfart og Fellesforbundet ble det 28. april enighet på Flyoverenskomsten. Fellesforbundet er en demokratisk organisasjon, der medlemmene bestemmer om resultatet er godt nok for dem.

Uravstemningen ble gjennomført 2. juni og ga en tydelig tilbakemelding.

Hele 85 prosent av medlemmene som har avgitt stemme sier nei til resultatet på Flyoverenskomsten. Forhandlingsleder Dag-Einar Sivertsen tar resultatet til etteretning.

– Her er medlemmenes tilbakemelding entydig. Det tror jeg også arbeidsgiver legger merke til. Vi er klar til å fortsette lønnsoppgjøret med NHO Luftfart hos Riksmekleren, sier Sivertsen.

Flyoverenskomsten er en tariffavtale som omfatter bakkemannskap som flyteknikere, mekanikere, stuere, sjåfører, rengjøringspersonell og ellers personell knyttet til lasting og lossing, ekspedisjon med mer.

Går til mekling

Det var flere overenskomster på uravstemning i går, og på de øvrige ga medlemmene sin tilslutning og stemte ja.

Når medlemmene sier nei til et resultat oppnådd i forhandlinger, går overenskomsten til mekling. Det innebærer at Riksmekleren bistår partene i et forsøk på å komme til enighet.

Meklingen gjennomføres mandag 20. juni, med frist ved midnatt samme dag.

Før meklingen vil det også meldes plassfratredelse, altså hvilke medlemmer som blir tatt ut i streik hvis man ikke får et meklingsresultat.

Tydelig resultat

Fellesforbundet har i underkant av 1700 stemmeberettigede medlemmer på Flyoverenskomsten. 63 prosent av medlemmene deltok i uravstemningen. Over halvparten av totalt stemmeberettigede sa nei til resultatet.

Antall stemmer Prosent
Ja 162 15 %