Medlemmene stemte ja til Bussavtalen

Gårsdagens uravstemning ga et klart ja-flertall for en ny avtale på Bussavtalen.

Etter at partene ble enig nærmere ti timer på overtid i meklingen på Bussbransjeavtalene og Funksjonæroverenskomsten forrige måned, ble det i går gjennomført uravstemning blant medlemmene. Og medlemmene stemte ja til avtalen.

Over 2 500 av Fellesforbundets medlemmer brukte stemmeretten i gårsdagens uravstemning. Det gir en oppslutning på over 60% og tallenes tale viser at 61,7% stemte ja til den nye avtalen, mens 38,3% stemte nei.

­Forhandlingsleder og Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen er tilfreds med resultatet, men skulle likevel ønske at deltagelsen var noe høyere.

– Dette viser at vi fortsatt har mye å jobbe med for både å utvikle medlemsdemokratiet rundt avtalene i bussbransjen, men også å utvikle selve avtalene til en mer fremtidsrettet avtale som øker rekrutteringen og attraktiviteten i hele bransjen, sier Sivertsen.

Det var medlemmer fra hele seks forbund som stemte ved gårsdagens uravstemning og blant de nesten 8 000 medlemmene som avga sin stemme, valgte 71,64% å stemme ja, mens 28,36% av medlemmene valgte å svare nei til den nye avtalen.

Bussbransjeavtalene og Funksjonæroverenskomsten består av totalt 12 096 medlemmer fra Fellesforbundet, HK, FLT, YTF, NJF og Fagforbundet. I går valgte 61,44% av medlemmene å benytte stemmeretten.