Radikal og god eierskapsmelding

Regjeringens nye eierskapsmelding varsler et langt mer aktivt eierskap og flere viktige endringer som er gode for fellesskapet og vanlige arbeidsfolk.

Fellesforbundets leder Jørn Eggum er svært fornøyd med regjeringens nye mål for statlig eierskap.

Regjeringen la i dag frem en ny eierskapsmelding. Jørn Eggum gir tommel opp.

– Her har de virkelig tatt i og gjort mer enn jeg hadde forventet. Det er et radikalt skifte fra høyresidens passive holdning til selskapene vi eier i fellesskap, sier han.

Les regjeringens pressemelding

Lønnsmoderasjon på toppen

– Oppslag om voldsomme lederlønninger i statlige eide selskaper har gjort mange vanlige arbeidsfolk forbannet. Ledere har allerede høye lønninger, det er ikke noe grunn til at selskaper som fellesskapet eier skal bidra til økte lønnsforskjeller. Det kuttes også ned på bonusordninger. Endelig sies dette rett ut, sier Jørn Eggum!

Statlig eierskap for å utløse mer privat kapital

Forbundsledere liker også at staten skal ta en mer aktiv rolle i sitt eierskap, inkludert hva de skal eie.

– For høyresiden var det et mål i seg selv å selge. Nå legges dette bort. Det som gleder meg er at de også åpner for at staten kan ta en rolle der det finnes barrierer og markedssvikt som hemmer omstilling og investeringer. Dette kan bidra til at vi realisert prosjekter som ikke hadde vært mulig i dag, men som vil kunne utløse privat kapital senere, sier Eggum.

Mer fokus på fagarbeidere

Det legges opp til høyere forventninger til at selskapene respekterer arbeidstakeres rettigheter, også lenger ned i leverandørkjeden.

– Dette er jo positive signaler for Norge, men det at det så eksplisitt stilles som forventing i leverandørkjeden, gjør at dette kan få betydning langt utenfor Norges grenser.

– I tillegg er det en ny forventning om at selskapene skal bidra til fag- og yrkesopplæringen og har lærlinger der det er mulig. Det er som om vi skulle skrevet det selv, avslutter Eggum.