Seriøs håndverker eller seriøse problemer?

Trenger du håndverker? Da er det lurt å tenke gjennom spørsmålet som nå stilles i den nasjonale Tettpå-kampanjen som skal hjelpe forbrukerne å velge seriøse håndverkere.

Folk flest ønsker å handle riktig ved kjøp av håndverkertjenester, men det kan være utfordrende å finne informasjon og verktøy som gir trygghet i valg av håndverkere. Nå skal den nasjonale Tettpå-kampanjen gjøre forbrukere bedre kjent med hva de bør gjøre før de kjøper håndverkertjenester.

Gjennom Tettpå-veilederen, som nå skal gjøres bedre kjent, kan du som forbruker få hjelp til å velge seriøse håndverkere for et trygt og seriøst arbeidsliv.

– De fleste ønsker å bruke seriøse virksomheter når de bestiller håndverkere til å gjøre noe på boligen sin. Men mange gir uttrykk for at det er vanskelig å orientere seg i vrimmelen av tilbud, sier forbundssekretær i Fellesforbundet Per Skau.

– Noen tenker ikke mye over det, ser på pris og mener at så ille kan det vel ikke være. Da vil jeg si at så ille kan det være. Det er en farlig sport å kjøpe håndverkstjenester uten å sjekke hvem du kjøper av. Det kan bli dyrt, det kan være farlig og du kan risikere straffeforfølgelse. Derfor støtter Fellesforbundet Tettpå, og oppfordrer alle som skal kjøpe håndverkstjenester til å bruke veilederen, sier Skau.

Tiltak mot arbeidskriminalitet og sosial dumping

Tettpå er et mobiliseringstiltak mot svart arbeid, arbeidslivskriminalitet og sosial dumping på tvers av offentlige etater, partene i arbeidslivet, byggebransjen, eiendomsmeglerbransjen, finansnæringen og forbrukernes interesseorganisasjoner.

Veilederen hjelper deg til å velge seriøse håndverkere og følge regelverket når du skal bygge eller pusse opp hus eller hytte.

Se Tettpå-veilederen her

Fordeler med å velge seriøse håndverkere

• Du får jobben skikkelig gjort
  • Du sikrer deg reklamasjonsrett