Ventyr Energi vant havvind-konkurransen

Belgiske Ventyr Energi vant den først havvind-konkurransen på norsk sokkel. En seier som vil føre til nye oppdrag og optimisme for norske verft.

Belgiske Ventyr har mer enn 10 års erfaring med havvind og vant den første kontrakten på norsk sokkel. Foto: Ventyr Energi

– Dette er en gledens dag for Norge! Jeg synes det er flott at et internasjonalt konsortium som Ventyr synes Norge er attraktivt land å investere i. Dette vil gi ringvirkninger til norsk leverandørindustri innafor mange viktige havvindkomponenter, sier nestleder Kine Asper Vistnes i Fellesforbundet.

– Dette viser konkurransekraften og attraktiviteten til norsk sokkel. Jeg har helt klare forventninger til at norsk leverandørindustri får sin andel av utbyggingskontraktene og verdiskaping i Norge, legger Asper Vistnes til.

Godt nytt for norske verft

For Fellesforbundet har det vært svært viktig å få i gang utbyggingen for å gi verftene forutsigbarhet for at det kommer oppdrag. Dette vil føre til arbeid på verftene hvor flere av forbundets medlemmer jobber.

– Endelig får vi satt i gang utbyggingen, og vi får kraften vi trenger til Norge. Dette er hva vi har ment når vi sier at vi skal utvikle og ikke avvikle sokkelen, fastslår Kine Asper Vistnes.

At flere aktører har bydd på utbyggingen viser at de 23 milliardene som Stortingsflertallet samlet seg om var tilstrekkelig.

I auksjonen er det nivået på garantiprisen det konkurreres om, i øre per kilowattime. Den påvirker ikke det absolutte støttetaket, men jo lavere garantiprisen, som sørger for at utbyggeren får betalt mellomlegget av staten månedlig hvis oppnådd pris i markedet er lavere, jo lengre tid vil det ta å nå subsidietaket. Med andre ord: Lavere pris taler altså til statens fordel.