Brudd i frivillig mekling for byggfagene

Byggfagene brøt i dag den frivillige meklingen med NHO Byggenæringen og sendte samtidig varsel om plassfratredelse til 16.700 medlemmer.

Alexander Hopland-Wøien og Christian Justnes etter at bruddet er et faktum. På mandag møter de motpart NHO Byggenæringen igjen. Denne gang hos riksmekleren. Foto: Willy Bergsnov.

Riksmekleren har innkalt partene til tvungen mekling med oppstart mandag 8. april klokken 10.00. Bruddet kommer få dager etter at forhandlingsdelegasjonen for Industrioverenskomsten brøt sin frivillige mekling.

Forhandlingsleder Christian Justnes fra Fellesforbundet er tydelig i sine krav:

– De viktigste kravene i dette oppgjøret er økt kjøpekraft og retten til etter- og videreutdanning. Her er det store forventninger blant medlemmene våre.

Christian og resten av forhandlingsdelegasjonen har også andre, bransjespesifikke krav og har stor tro på gjennomslag ved hjelp av riksmekleren:

– Vi har også krav på arbeidstid og reisetid. Disse vil bidra til en mer seriøs bransje hvor medlemmene våre vil ha større forutsigbarhet for egen fritid. Når arbeidsgivernes svar på det er mindre forutsigbarhet, var det ingen vei utenom tvungen mekling. Jeg er trygg på at vi med meklerens hjelp skal få fremdrift og til slutt et godt resultat for våre medlemmer.

Fare for storstreik

Fristen som riksmekleren har satt til at partene skal komme til enighet er tirsdag 9. april kl 24.00.

Dersom partene ikke blir enige innen fristen, kan det bli storstreik i byggenæringen. Fellesforbundet har i dag sendt varsel til bedriftene som eventuelt vil bli omfattet av streik. Varselet gjelder for 16.700 arbeidere.