Brudd i meklingen for byggeindustrien

Det er brudd i den frivillige meklingen mellom Fellesforbundet og NHO Byggenæringen. Det er sendt varsel om plassfratredelse for 5 739 medlemmer.

Portrett av forbundssekretær Hege Espe.
Det spisser seg til i årets lønnsoppgjør for byggeindustrien. Torsdag møter Fellesforbundets forhandlingsutvalg, ledet av Hege Espe, til tvungen mekling med NHO Byggenæringen.

Fellesforbundet har i dag brutt den frivillige meklingen med NHO Byggenæringen på Overenskomsten for byggeindustrien.

Riksmekleren har innkalt partene til tvungen mekling med oppstart torsdag 11. april klokken 10:00. Fristen for tvungen mekling går ut fredag 12. april kl. 24.

Bredt uttak ved streik

Fellesforbundet har varslet hvilke bedrifter som vil omfattes av en eventuell konflikt.

Varselet innebærer at 5 739 arbeidstakere i byggeindustrien kan bli tatt ut i streik dersom partene ikke kommer til enighet innen fristen.

Fellesforbundets forhandlingsleder Hege Espe understreker at målet er å komme til enighet gjennom mekling. Men dersom dette ikke går, er streik et faktum.

– I årets lønnsoppgjør for byggeindustrien stiller vi viktige og rettferdige krav som vil bidra til å styrke bransjen. Vi går til meklingen med mål om å komme til enighet med NHO Byggenæringen, og har troen på at vi med Riksmeklerens hjelp vil oppnå et godt resultat for våre medlemmer, sier Espe, og legger til:

– Vi er samtidig forberedt på at tvungen mekling kan være krevende, og vil ikke nøle med å ta i bruk streikeverktøyet dersom det blir nødvendig. Derfor har vi varslet om et bredt uttak, og informert våre medlemmer og tillitsvalgte om at de må forberede seg på en potensiell streik.

Varselet om plassfratredelse omfatter 316 bedrifter. Dette gjelder både bedrifter tilsluttet NHO Byggenæringen og bedrifter Fellesforbundet har direkteavtale med på Overenskomsten for byggeindustrien.

Mer om lønnsoppgjøret

Fellesforbundets krav for byggeindustrien

Alle nyheter om årets lønnsoppgjør