Byggfagene bryter forhandlingene med NHO Byggenæringen

Fellesforbundet har kl 08.00 i dag brutt forhandlingene med NHO Byggenæringen på Fellesoverenskomsten for byggfag.

Alexander Hopland-Wøien og Christian Justnes innser at de ikke greier å komme til enighet med forhandlingsdelegasjonen fra NHO Byggenæringen. Foto: Willy Bergsnov.

Fellesforbundet med forhandlingsleder Christian Justnes i spissen, gikk til tarifforhandlingene med tre hovedkrav: Økt kjøpekraft for våre medlemmer, en etter- og videreutdanningsreform og forutsigbar arbeids- og reisetid.

Fellesforbundets krav til Fellesoverenskomsten for byggfag.

Fredag morgen måtte Christian Justnes konstatere at det ikke var mulig å komme til enighet med NHO Byggenæringen.

Stor avstand mellom partene

– Vi er trygge på rettferdigheten i våre krav og at de vil bidra til å dra bransjen i riktig retning. Vi har hatt gode diskusjoner, men der vi ønsker forutsigbarhet for arbeidstid og fritid, er svaret fra motparten økt fleksibilitet. Avstanden her var rett og slett for stor til at vi klarte å oppnå tilstrekkelig fremdrift i forhandlingene.

Nå som bruddet er et faktum, vil det bli mekling om tariffavtalen.

– Nå trenger vi Riksmeklerens hjelp til å komme videre, og det ser vi frem til, sier Christian Justnes.

Fellesoverenskomsten for byggfag er den største tariffavtalen for ansatte i byggenæringen, og omfatter mer enn 18.000 av Fellesforbundets medlemmer.